Søk i arkivet

I HUNDRE KNOP: Frode Sundsdal tester banen i Tønsberg til helgens VM-runde i F2.
I HUNDRE KNOP: Frode Sundsdal tester banen i Tønsberg til helgens VM-runde i F2. Foto:

Bli med i 360-video:Hundre knop gjennom Tønsberg havn

Her kjører racerbåtfører Frode Sundsdal 20 ganger raskere enn tillat fartsgrense gjennom Tønsberg havn. Se også 360-video båten.

Den to hundre hester store påhengeren fra Mercury brøler hissig under gangbrua i Tønsberg. Folk stopper opp. Og fanger fort opp hvor lydkilden kommer fra. Og med et enda større brøl setter båten fart i retning Vestfjorden i Tønsberg. I løpet av noen få sekunder nærmer båten seg hundre knop. Et uvant syn der båtene ikke har lov til å ligge mer enn fem knop.

LES OG SE VIDEO: – Et under at jeg lever

Se 360-video. Bruk muspekeren til å se deg rundt i bildet. Får du problemer, klikk deg inn på Båtlivs youtube-side og se filmen der (artikkelen fortsetter under filmen).

Tillatelsen

Vi spoler noen dager tilbake, før helgen. Det er bare en snau uke igjen til et av årets store hendelser i Tønsberg havn, og i hvert fall mest fartsfylte. Båtliv treffer Frode Sundsdal og vikarierende Tønsberg-ordfører Bent Moldvær på brygga i Tønsberg. Sundsdal viser det ferske banekartet som viser start og banen der hver av båtene i Formel 2 skal kjøre hele 35 runder. Selv etter disse rundene er det bare et sekund som skille de beste, så marginene er små. Starten går rett under gangbrua, som tidligere arrangementer i Tønsberg. Men i år er det spesielt. Et høydepunkt er at Tønsberg Båtrace kan feire sitt femte år. I tillegg blir dette det største arrangementet som noen gang er gjort med Formel 2 rundbane. Her er det deltagere med ubegrensede budsjetter og dedikerte treningsbaner. For Frode Sundsdal derimot er det svært begrenset hvor mye han får trent på hjemmebane. En av deltagerne har allerede fått det nye banekartet og har lagd et tilsvarende bane i sitt hjemland. I Tønsberg er denne muligheten derimot svert begrenset.

– Men hva med å prøve banen neste uke, foreslår Sundsdal for Moldvær over et glass light-brus. Den vikarienrende ordføreren er enig om at dette trenger byen. To minutter etter samtalen hamrer Sundsdal en mail til havnesjefen, som noen få minutter seinere ringer og forsikrer seg om at sikkerheten i så fall blir ivaretatt de to timene med dispensasjon til å bryte fartsgrensen.

Video med 360-visning

Båtliv ser med dette også muligheten til å prøve noe vi har hatt lyst til lenge: Å montere et 360 graders videokamera i båten, noe som ikke er helt ufarlig med så store G-krefter og fart. Båtracefører Marit Strømøy i nabokommunen fikk et løp spolert da NRK en gang monterte et Gopro-kamera på båten til et løp. Men dette er en god mulighet som Sundsdal straks blir med på.

KAMEARA MONTERT: For best mulig
opplevelse har vi montert Garmin Virb 360 som filmer to ganger 4K,

KAMEARA MONTERT: For best mulig opplevelse har vi montert Garmin Virb 360 som filmer to ganger 4K,

Foto: Jørn Finsrud

Tirsdagen etter gir Frode Sundsdal full gass. Videokameraet er montert foran, og racerbåtføreren har i tillegg fått en mikrofon under hjelmen, slik at han kan fortelle seerne noe om selve kjøringen for Båtlivs lesere. Med 360-videoen ønsker vi også å gi et innblikk i hvor fort det egentlig går, og du får muligheten til å se deg rundt akkurat hvor du ønsker å se i videobildet, om det er mot cockpiten der Sundsdal sitter, på sidene eller fremover. Og ja, det går fort! Sundsdal forteller etter rundene at det til og med ble satt fartsrekord under prøveturen, og den var oppe i godt over 190 kilometer i timen, eller 103 knop.

Prøvekjøringen ble også (forhåpentligvis) gull verdt for helgens kjøring for Sundsdal. Motorproblemer ble løst og han fikk testet ut to forskjellige propeller. Valg av propell er forskjellig fra bane til bane, der det gjelder å komme i riktig tid opp i akselerasjon i forhold til banens lengder og svinger.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen