Søk i arkivet

FART: Med denne 200-hesteren gjør båten 44 knop, godt innenfor foreslått krav til hastighetsertifikat.
FART: Med denne 200-hesteren gjør båten 44 knop, godt innenfor foreslått krav til hastighetsertifikat. Foto:

Foreslår hurtigbåtsertifkatMen fra hvilken hastighet?

Flere ønsker hurtigbåtsertifikat for fritidsbåter. Men fra hvilken hastighet skal det gjelde? Politiet ser for seg fra 25-30 knop.

Det har lenge vært diskutert, et sertifikat for å kjøre raske båter. Allerede i 2012 foreslo Sjøfartsdirektoratets arbeidsgruppe at det burde innføres høyhastighetssertifikat. For yrkesbåter betraktes hastighet over 20 knop som høyhastighet.

LES OGSÅ: Dette frykter båtfolket mest

Ønsker innføring

Høyhastighetssertifikat var også tema da Sakkyndig råd for fritidsbåter møttes i Haugesund i forrige uke. Dokumenter i forkant av møtet viser at Redningsselskapet foreslår innføring av høyhastighetssertifikat. Det har ikke lyktes Båtliv å få kommentar fra Redningsselskapets kommunikasjonssjef Frode Pedersen mandag og tirsdag, men til NRK sier Pedersen at Redningsselskapet vil be myndighetene vurdere å innføre et høyhastighetssertifikat.

Regjeringen jobber nå med en ny stortingsmelding om sjøsikkerhet. Flere organisasjoner har kommet med forslag til hva denne bør inneholde.

LES OGSÅ: Flere kritiske til vannscootere

– Tiden er inne

I forrige uke ble også den årlige fritidsbåtkonferansen arrangert av Sjøfartsdirektoratet. Årets tema var i stor grad sikkerhet, og innføring av høyhastighetssertifikat var et av temaene i en paneldebatt der blant annet politidirektoratet, Sjøfartsdirektoratet og Redningsselskapet var representert.

– Er det på tide å innføre høyhastighetssertifikat, spurte debattleder Ole Henrik Nissen-Lie, som også er redaktør i Båtliv og SEILmagasinet.

Han fulgte også opp med å spørre hvor grensen for et høyhastighetssertifikat bør ligge.

Politimester Ole Petter Parnemann fra Politidirektoratet mener tiden er inne for å innføre høyhastighetssertifikat.

– Og det bør gjøres raskest mulig. Jeg tror ingen bestrider at det er blitt flere båter, flere store båter og de går fortere. Da er det etter min mening helt uansvarlig at en på 16 år kan sette seg om bord i en båt på 50 fot, og kjøre fort som rakkern. Gjerne innaskjærs. Sånn kan vi ikke ha det. Og andre land har det ikke sånn. Norge har det sånn, sier Parnemann.

– Men hvor bør grensen gå for høyhastighetssertifikat?

– Vi greier å enes om fart. Men bør vel ligge på 25-30 knop, sier Parnemann.

LES OGSÅ: Fritidsbåter slipper ut med CO2 enn landets ferger

Også kommunikasjonssjefen i Redningsselskapet mener prosessen må starte nå.

– Vi ser at det blir flere høyenergi-ulykker. Det handler om å skape det trygge båtlivet. Men hver gang det kommer en liten reguleringsfaktor i debatten, går mange i lås, sa Pedersen under paneldebatten.

Båtfolket er med

I den store Båtlivssundersøkelsen viser det seg at 27,5 prosent av båtene har en hastighet på over 20 knop. Det utgjør 189.000 båter. Og det er i overkant av 36.000 båter som går raskere enn 40 knop. I båtlivsundersøkelsen er det også blitt spurt om det er ønskelig med høyhastigetssertifikat. Her svarer så stor andel som 70 prosent at det er ønskelig.

LES OGSÅ: Halvparten har ingen båtkompetanse

BÅTLIVSUNDERSØKELSEN:
70 prosent er positive til eget sertifikat for raske båter.

BÅTLIVSUNDERSØKELSEN: 70 prosent er positive til eget sertifikat for raske båter.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen