MOTORTEKNIKK: YAMAHA F100F

Sprek som juling

Nylanserte Yamaha F100 føles nesten like kjapp i steget som en totakter.

Publisert Sist oppdatert

I forrige nummer av Båtliv skrev vi om Yamahas nye 25-hester. Men den japanske giganten har også lansert en helt nykonstruert 100-hester som skal være lettest i klassen. F100F har en konvensjonell 16-ventilers firesylindret blokk med enkel overliggende kamaksling. Volumet er skrudd opp til 1832 kubikkcentimeter, men likevel veier 2017-modellen noen kilo mindre enn forgjengeren - nærmere bestemt 162 kilo tørr. F100D har lengre slag enn boring og maksimaleffekten kommer på 5500 rpm, mens maksimalt turtall er 6000 rpm.

Nytt deksel av lettvektskompositt der luftinntaket har en redesignet «doradeventil» for å redusere faren for at det suges vann inn i motoren hjelper på vekten, som er marginalt lavere enn Mercurys 100-hester, fire kilo lavere enn Hondas nye modell, men hele 20 kilo mindre enn Suzukis D100. Suzuki kan på sin side skilte med en enda kraftigere dynamo enn selv Yamahas oppgraderte ladesystem.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER