Inspirert av Riva

VINDAVVISER: Toppen av vindskjermen er buet utover.
FINNISH: Roald Skibsrud i modelleverkstedet.
FØR PLAST: Den aller første 15-foteren ble bygd i tre.
TEST: Flytetest med Sport-Master 15 Hard Top i 1969.

Med øye for detaljer

– Rart å tenke på: Det eneste fartøyet jeg ikke har tegnet selv, var kajakken jeg bygde da jeg var 12 år gammel, sier Roald Skibsrud (79), en av de svært få gründerne som er igjen i plastbåtbransjen. Han blir litt fjern i blikket. Ikke så rart, kanskje, for her sitter grunnleggeren av Skibsplast med 14 000 båter på samvittigheten.

Publisert Sist oppdatert

I 2012 var det slutt, da gikk den siste båten ut fra lokalene til Skibsplast AS på Evje i Setesdal. Det kom en bråstopp i 2008. Da opplevde Skibsplast å gå vinteren i møte med halve produksjonen på lager. Alle gikk og ventet på at alt skulle gå oppover igjen, som alltid før. Men resultatet var at hele plastbåtnæringen gikk på en kraftig smell.

– Vi støpte selv her på Evje fram til 2008. I 2012 satte vi 30 18-fotere i prøveproduksjon i Polen. Det var et bra produkt, men de kunne ikke levere noe marked. Etter sesongen det året lå det 20 båter igjen her, forteller Roald Skibsrud.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER