FAR OG SØNN: Andreas og Alexander Øverland.
HVALFARTING: Mellom Shetland og Færøyene møtte ekspedisjonen på hval.
MEDIEOPPMERKSOMHET: Før avreise var det mye medieoppmerksomhet, her med TV2-nyhetene.
BYTTET ELEKTRONIKK: Den gamle kartplotteren sviktet. På kort varsel, midt i sommerferien, fikset ProNav nye Simrad kartplottere.
RASKT: Overfarten tar bare timer, i motsetning til dager som det gjerne tar med seilbåt.
TORSHAVN: Utsikten over Torshavn.
BRUTAL: Kysten er brutal og det er ikke mange steder å søke nødhavn.
SNART FÅRIKÅLTID: En av øyas mange innbyggere
BYTTETID: Alexander Øverland bytter fra den ene bensintanken til den andre.
RASK FORFLYTNING: 500 hestekrefter gir mulighet for å kjøre fort, men ekspedisjonen holder fornuftig marsjfart.
SMÅ STEDER: Her er en liten landsby på Færøyene.

Valgte whisky fremfor is

For mye is satte en stopper for RIB-ekspedisjonen i vikingenes kjølvann til USA. Fra Færøyene gikk turen i stedet til Skottland for å smake på livets vann.

Publisert Sist oppdatert

Far og sønn Øverland kastet loss fra Horten i juli og satte kursen mot Chicago. Planen var å følge i kjølvannet til deres forfar Magnus Andersen, som seilte dit i en replika av Gokstadskipet i 1893. Men isforholdene rundt Grønland i sommer satte en stopper for ekspedisjonen. I stedet vendte de kursen sørover mot Skottland fra Færøyene.

RIB-turen startet kvelden 6. juli. Da kastet Andreas og Alexander Øverland loss fra Horten med kurs for Chicago. De siste dagene ble brukt på å gjøre tankene ferdige. Det kritiske punktet har vært å ha nok tankkapasitet, og for å klare turen var far og sønn også avhengig av muligheten til å fylle bensin på Grønland.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER