Daycruiser spesial: Finnmaster T8

FINSK KOMFORT: Finnmaster T8 er en gedigen daycruiser som også varsler en ny designlinje fra fabrikken.
LEKELYSTEN: Med 300 hestekrefter på hekken er det lett å få T8 med på kåte hopp, men båten er grunnleggende en komfortabel cruiser.
FULLT BRUKBART: Toalettet er ikke enormt, men det er på plass.
RAUS: Lugaren er sammenlignbar med det man finner på mer tradisjonelle turbåter i størrelsesklassen.
STIKKLUGAR: Å stappe to voksne inn i stikklugaren kan bli litt trangt, men for én voksen eller to barn fungerer de ekstra køyeplassene.
FORSIKTIG: Fordekket har åpen pulpit og selve teaken gir godt fotfeste, men det er lurt å entre båten fra akterdekket om det blåser og regner litt.
ORIGINALT: Den høye styrekonsollen har fått en særpreget uforming. Merk bryterpanelet til venstre.
ELEGANT: Generelt er salongen bra designet og preget av fine materialer og pent håndverk.
TJA: Benken bak pantryet supplerer sittegruppen, men når pantryet er i bruk forsvinner setet. Arbeidsforholdene overbeviser heller ikke. Det er trangt bak salongbordet og man må lene seg over kokeplaten når oppvasken skal tas.
GRÅVÆR: Rommelige, brede T8 er naturligvis en perfekt solskinnsbåt, men vil duge under de fleste forhold.

Nesten helt mesterlig

Finnmaster T8 er en av de minst «finske» båtene vi har sett. Samtidig tar denne store daycruiseren vare på mange velkjente finske trekk: topp kvalitet, høy bruksverdi og gode sjøegenskaper.

Publisert Sist oppdatert

Finnmaster-båtene har det aldri vært noe galt med, men særpreget som virkelig skiller fabrikkens fine modeller fra konkurrentenes har gjerne manglet. Den første indikasjonen på at Finnmaster nå akter å skille seg ut, kom med Pilot-serien. Finnmaster ville ta et jafs av det store styrehusbåtmarkedet, og både Pilot 7 og Pilot 8, er utvilsomt bra båter. Men nyskapende er de ikke.

Det kan derimot den nye T-serien bli. Selv om heller ikke Finnmaster makter å finne opp kruttet helt på nytt, skiller fabrikkens første virkelig store daycruiser seg ut med hypermoderne, skarpe linjer og stor bensinmotor, samtidig som båten faktisk er grunnleggende praktisk og fornuftig. Når vanligvis trauste Finnmaster først går i strupen på verdens daycruiser-eksperter kommer verftet godt ut av tvekampen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER