Geir Giæver i KNBF

Presses båtlivet ut av Oslo?

5000 står på venteliste for båtplass i Oslo. Av totalt 8000 båtplasser er det i dag kun 2500 plasser for vinteropplag. Geir Giæver i KNBF roper et varsku i forkant av årets kommunevalg.

Publisert Sist oppdatert

Kommentar fra Geir Giæver, kommunikasjonssjef i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF)

Det er i dag 8000 båtplasser i Oslo. Situasjonen er så prekær at det per i dag kan ta opp til 10 år å få båtplass, og det er over 5000 personer på venteliste. Dette har ført til at enkelte velger å ha båten sin på sørlandskysten og i Sverige!

Ser du på vinteropplagringsplasser så har Oslo kun 2500 plasser, som er alt for lite!

Nå trues også det store båtopplaget innerst i Bestumkilen. Flere offentlige og private aktører ønsker å ta i bruk den 60 mål store tomten innerst i Bestumkilen til andre formål. I dag er denne tomten i bruk som opplagsplass for havnene i Frogner- og Bestumkilen.

Forsvinner disse opplagsplassene, står båtlivets eksistens i fare. Det finnes ingen andre alternativ i Oslos nærområde, og det vil det føre til at mange er nødt til å flytte båten bort fra Oslo. I verste fall må mange kvitte seg med båten, og da er er det som hjertet tas ut av båtlivet i Oslo. Turen langs Oslos nye havnepromenade vil ikke være det samme uten folkelivet vi har på sjøen!

Den gjenværende strandsone må derfor sikres for båtfolket og allmenheten.

KNBF ønsker å sikre fritidsbåtlivet for Oslos befolkning. Vi ønsker en strandsone-verning der dagens havner og opplagsplasser inkluderes på lik linje med det vern Marka-grensen har. Båtlivsundersøkelsen fra 2012 iverksatt av KNBF og NORBOAT viser at det er flere i Oslo som bruker sjø- og strandsonen enn som bruker marka. Undersøkelsen viser også at det i 2012 var 77.000 fritidsbåter, og det kommer 600 nye båter hvert år. Denne underbygger viktigheten for å verne strandsonen, og derfor har vi invitert alle de større politiske partiene i Oslo til paneldebatt 2.september hos Oslo Motorbåtforening. Alle politiske partier har lovt å stille.En by som Oslo, tidligere Norges største havneby, trenger båter på sjøen. Et dødt vannspeil er en død by.

Der det er båter, trives mennesker. Båter skaper liv og er en miljøfaktor.

Geir Giæver

Kommunikasjonssjef

Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF)