Mari Bræin Faaberg, kommunikasjonssjef i Codan Forsikring og en ivrig seiler.Foto: Codan Forsikring

Gamle kjønnsroller lever på sjøen

Ved roret står nesten alltid en mann. Det bekreftes igjen i en fersk undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Undersøkelsen om hvem som står til rors er gjennomført av Codan Forsikring.

Pressemelding fra Codan: Mens vi i Norge generelt setter vår ære i å kaste gamle kjønnsroller på historiens skraphaug, og er opptatt av at kvinner og menn er likestilte og skal kunne gjøre de samme tingene, lever gamle kjønnsroller på sjøen.

Codan Forsikring, som forsikrer tusenvis av norske fritidsbåter, har i år gjort en landsomfattende undersøkelse blant nordmenn som eier eller har tilgang til fritidsbåt. Denne undersøkelsen viser blant annet at kvinner i svært liten grad fører fritidsbåt selv, men overlater det til andre.

På spørsmålet «Hvem fører båten?» svarte 56 prosent av mennene at det primært var dem, mens 71 prosent av kvinnene svarte at det primært var noen andre som førte båten. Dette kan tyde på at kvinnene i stor grad overlater roret til menn.

 

Gammel overtro

Ifølge gammel overtro brakte kvinner på skip ulykke, og hadde ingenting på sjøen å gjøre. Ikke bare kunne kvinner skape splid blant besetningen, men også gjøre værgudene sinte og skape dårlig vær – og ikke minst ødelegge all fiskelykke.

- Kanskje er det noe av den gamle overtroen som henger igjen, båtfolk er fremdeles til en viss grad overtroiske. Men, dette er i så fall gammelt tankegods som det er på tide å kvitte oss med. Dette bekrefter det jeg selv har observert på mange båtturer, at damene ligger på fordekket og soler seg, mens mennene står til rors, sier Mari Bræin Faaberg, kommunikasjonssjef i Codan Forsikring og en ivrig seiler.

Mangler båtførerprøven

Ikke overraskende, viser undersøkelsen at mer enn dobbelt så mange av de spurte mennene som kvinnene har båtførerprøven. Mens 39 prosent av mennene svarte at de har båtførerprøven, er det bare 18 prosent av kvinnene som har tatt «lappen». På spørsmål om de vurderer å ta båtførerprøven svarer 61 prosent av kvinnene og 55 prosent av mennene nei. Den store forskjellen ligger imidlertid i årsaken til at de ikke vurderer å ta «lappen». Mens mennene mener de kan nok om å føre båt, og dermed ikke trenger å ta prøven svarer kvinnene at de ikke ser noen grunn til det.

- Mange kvinner føler seg nok usikre på sjøen, og da er det naturlig at de ikke vil føre båten. Men, det gir jo ikke mer kunnskap og trygghet om bord. Ingen blir bedre av ikke å prøve! Jeg har selv tatt båtførerprøven, og selv om jeg hadde vært mye på sjøen også før jeg tok prøven, ga det en ekstra trygghet og jeg lærte en del nye ting. Før vi kjøpte seilbåt tok jeg også seilkurs og det ga meg den nødvendige selvtilliten til å kunne stå trygt til rors. Flere damer bør ta et kurs - og deretter ta roret, oppfordrer Faaberg.

For det handler ikke bare om like muligheter for alle, og kamp mot gamle kjønnsroller, innrømmer forsikringsselskapet. Generelt er kvinner i mindre grad enn menn involvert i uhell og ulykker. Årets båtundersøkelse viser også at kvinner er flinkere til å bruke redningsvest selv, og passe på at barna bruker redningsvest, enn menn. Kvinner er også mer påpasselige med sikkerhetsutstyr, og er mer opptatt av farene ved høy fart på sjøen enn menn. Sånn sett kan det godt hende at flere kvinner bak roret, vil gi færre ulykker og høyere sikkerhet på sjøen.

- Dessuten er det viktig for sikkerheten at i alle fall alle voksne, og barna så fort de er gamle nok, lærer seg hvordan man håndterer båten. Man blir som familie veldig sårbar om bare den ene kan starte båten, navigere og legge til. Hva om det skjer en ulykke eller noe uventet skjer, spør Faaberg.