Superyacht

Båtliv 1 skriver om superyachter. Kjøp det i App Store eller hos Narvesen
Salget av superyachter er i vekst
Ole Henrik Nissen-Lie har vært i Cannes

De rike har det godt

Konsertsal, helikopterhangar, det finnes en båtverden der ute som er ukjent for de fleste av oss.

Publisert Sist oppdatert

Kommentar av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie i Båtliv

Konsertsal, helikopterhangar, gullbelagt innredning og egen ubåt. Det finnes en båtverden der ute som er ukjent for de fleste av oss, men som Båtliv fikk et innblikk i under Cannes Boat Show sist høst.

Riktignok var det bare jollene vi fikk se. Såkalte tendere eller chase boats. Dette er et marked også norske båtprodusenter satser på for tiden. Goldfish var på plass i Cannes for å vise frem sin nye superraske RIB på 38 fot. Windy utvikler egne modeller i samarbeid med den norske superyachtdesigneren Espen Øino.

Mens båtbransjen generelt har slitt med dårlig salg siden finanskrisen høsten 2008, har det vært bonanza i superyachtbransjen. Globaliseringen fører til at mange vanlige folk mister jobbene i den vestlige verden, mens noen få blir superrike.

Les også: Beneteau satser på superyachter

Som den egyptiske forretningsmannen Naguib Sawiris, eier av «Crazy Too», som Båtliv fikk prøvekjøre i Cannes.  «Crazy Too» er chasebåten til 50 meter lange «Crazy Me». Når Sawiris ønsker å komme seg litt bort fra livet på superyachten tar han en tur med denne. Han bruker også båten til og fra flyplassen og superyachtens hjemmehavn i St. Tropez. Det går raskere enn med helikopter, blir vi fortalt.

Sawiris er god for ca 20 milliarder kroner, ifølge Forbes. Mesteparten av pengene stammer fra salget av et telekomselskap til Vimpelcom. Sistnevnte kjenner norske avislesere fra den siste tidens presseoppslag om mulig korrupsjon i Kasakhstan. Superrikingene er IT-gründere, oligarker, finansfolk, superstjerner, oljesjeiker og en og annen korrupt statsleder.

En superyacht er en fritidsbåt som måler mer enn 24 meter (snaue 80 fot). Det seiler ganske nøyaktig 5000 superyachter på verdenshavene i dag, og nær halvparten har hjemmehavn i Europa med Russland. I første halvår av 2014 ble det solgt 221 superyachter, en økning på hele 30 prosent fra samme periode året før. Også i Norge bygges det nå superyachter hos brødrene Aa og ved Kleven verft. Sistnevnte har to superyachter på over 100 meter under bygging til en antatt verdi av godt over en milliard kroner.

Ifølge Espen Øino vil en 60 meter lang yacht normalt koste rundt 650 til 750 millioner kroner, men prisene varierer enormt fra yacht til yacht. I denne utgaven av Båtliv kan du lese om verdens dyreste yacht. Den måler kun 90 fot, men har kostet hele 90 milliarder kroner! Båten er kledd innvendig i gull og platina, og utsmykket med diamanter og statue laget av dinosaurbein.

På enkelte områder forandrer kanskje ikke verden seg så mye. Allerede for 5000 år siden bygget egyptiske faraoer yachter på over 100 meter i sedertre fra Libanon, som de tok med seg på livets siste seilas over i det hinsidige.

Hvor godt de rike har det, vet vi strengt tatt ikke, men i årets første utgave av Båtliv gir vi deg innblikk i et båtliv de fleste av oss bare kan drømme om.

Båtliv 1 finner du på nett her

Les mer om Båtliv i App Store her