NORBOAT frontet EU-kommisjonen

NORBOAT frontet EU-kommisjonen

Det ble tirsdag arrangert en viktig rundebordskonferanse hvor båtbransjen og EU-kommisjonen kom sammen for å diskutere fremtiden. Knut Heiberg-Andersen fra NORBOAT, EØS landet Norge og Windy, holdt hovedinnlegget.

Publisert Sist oppdatert

Heiberg Andersen er ”strategisk medlem” av European Leisure Marine Industries Federation, og orienterte deler av EU-kommisjonen som tirsdag møtte båbransjen i Düsseldorf.

Heiberg-Andersen la vekt på at bransjen var enormt differensiert, og at den representerte alle typer industri i de forksjellige landene. Fra rene produksjonsbedrifter til lokal utvikling av tursime rundt et mangefasettert båtliv hvor nesten 50 millioner mennesker var involvert. Han la også vekt på at i fremtiden måtte vi se alt dette i en sammenheng, og gi båtlivet den plass det fortjente sett i et slikt perspektiv.

Heiberg-Andersen kunne selvfølgelig ikke komme unna den krisen som har rammet produksjonsleddene i størst grad de siste to årene. At omsetningen hadde falt med 30 til 50 prosent, og at gråmarkedsimporten av båter steg på grunn av svak dollarkurs. På tross av dette så fortsatte folk sitt båtliv mer og mindre som før. I Europa opplevde man likevel ikke en slik bråstopp i alt salg som det de gjorde i USA. Her fortsatte man og handle, men båter til priser man følte man hadde råd til. Det ble i følge Heiberg-Andersen et godt år for flere aktører innenfor bransjer som charter, turisme og marinadrift knyttet opp til båtlivet.

EU kommisjonen medlem Alexandra Jour-Schroeder orienterte båtbransjen om de generelle økonomiske forholdene etter kriseåret 2009. Hun presiserte at de ville støtte “grønne økonomier”, der man la vekt på å tenke nytt I miljøsammenheng. Der sliter jo bransjen I mange sammenhenger, men hun mente samtidig at mange tok dette på alvor og at de derfor ikke ville innføre generelle EU-regler med krav til blant annet lydforurensning fra båter. Her kunne heller hvert land regulere dette, sa hun.