Nye båtfolk kommer

Båtbransjen må tenke nytt for å nå morgendagens båtfolk, mener det svenske båtbransjeforbundet.

Publisert Sist oppdatert

Sjøen for alle, Lillestrøm

 

–      Dagsturbåter og weekendbåter er det nye båtfolk gjerne ønsker seg, sier VD Mats Eriksson i Sweboat. Han har tatt seg en tur til «Sjøen for alle» i Norge for å fortelle norske produsenter om hvordan båtmarkedet utvikler seg i Sverige.

 

Nesten en million svensker kan tenke seg å kjøpe båt, viser en undersøkelse Sweboat har foretatt. Men for å nå denne kjøpesterke og statusbevisste målgruppen må båtbransjen anstrenge seg mer enn når det gjelder de tradisjonelle kundene, ifølge Sweboat. Hovedhinderene for båtkjøp for folk i denne målgruppen er at det tidkrevende og vedlikeholdskrevende.

 

–      For 30 år siden hadde de fleste familiene bare én hobby. I dag har de tre. Forbrukerne er mindre lojale, forteller Eriksson.

 

Han beskriver den yngre målgruppen for båtbransjen på følgende måte:

 

–      Dette er eventyrlystne mennesker på jakt etter opplevelser. De er opptatt av status og varemerker. De er store forbrukere og er gjerne først ute med ting som espressomaskiner, hjemmekino og iPhones. Mange av dem jobber hardt, tjener mye penger og vil ha mest mulig ut av fritiden sin, sier Svensson.

Kollega Patric Westahl fra Marinteknik i Sverige sier at båtbransjen har mye å hente hos kvinnene. Båtbransjen må bli flinkere til å lage sosiale båter som også inkluderer kvinner, eldre og handikappede, mener han.

 

Adm. Direktør Erlend Prytz i Norboat tror ikke markedet i Norge er så ulikt det Eriksson beskriver i Sverige, men sier at det er for dyrt å gjennomføre en tilsvarende undersøkelse i Norge.