Sjøskole med egen fiskesjark
Trivelig med lokal tilknytning.
På skolevei.
det er fortsatt mye å gjøre i "Rabben".
Sjøskole med egen fiskesjark
Gammel og ny motor.
Fra venstre foran: Elever Martin S. Veggersen, Henrik Hegsvold, bak Terje Wold, Ole Kristoffersen og Christian Zaborowski.

Sjøskole med egen fiskesjark

Niende- og tiendeklassingene ved Sjøskolen i Vollen har fått seg nygammal sjark. Nå står selvtrukket torsk og Bacalaofest for nabolaget på menyen.

Publisert Sist oppdatert

-Vi har overtatt en sjark som er tatt ut av fiske ved kvotesalg. Båten ble bygd hos Verner Hansen i Risør i 1986. Båten er innkjøpt med midler vi har fått fra lokalt næringsliv og forsikringsselskapet "Tryg", og deler av det årlig driftsbudsjett sponses av to lokale håndverkere, sier hovedlærer Terje Wold ved Sjøskolen.

Sjøskolen feirer i år 25 års-jubileum. Cirka 200 elever har valgt Sjøskolen som alternativ til vanlig ungdomsskole. Skolen har levd en brogete tilværelse, men til høsten flytter de inn i splitter nye lokaler knyttet opp mot Oslofjorden Museum i Vollen.

-Vi har hatt stort utbytte av å drifte en sjark i skolesammenheng. Det gir oss en god arena for læring av sjøvett, naturfag og historie. Båten krever stell og gir kunnskap og erfaringer med motor, vedlikehold og tekniske innretninger. En elevgruppe ved Sjøskolen drifter og steller båten. Nå skal vi bruke noen uker til å skifte motor og pusse opp båten, sier Wold.

Henrik Hegsvold fra Asker går 10-klasse på Sjøskolen. Han sier dette er en inspirerende skole å gå på. Vi lærer mye praktisk som vi ikke kan få på en vanlig skole. Vi har en familiebåt, og etter å ha jobbet med ”Rabben” føler jeg meg mer trygg om bord i vår egen båt, sier Hegsvold.

På spørsmål om han skal bli noen innen de maritime fag svarer han ærlig nei.

-Jeg skal bli snekker jeg!

Læring i et nytt perspektiv

Totalt 10 elever går på Sjøskolen. Noen få elever har lite utbytte av den ordinære ungdomsskolen.

-Men med en alternativ arena som er mer praktisk og tilrettelagt gir vi dem ny tro på seg selv og framtida, sier Vold.

Lærerne ved Sjøskolen er svært bevisste sin rolle som forbilder i dette lille miljøet. Lærer og elev jobber tett i praktiske og teoretiske oppgaver.

-For mange av de elevene vi arbeider sammen med er det enkle prinsippet med å se hva de voksne gjør, og så gjøre de det samme etter. Viktig for å få til utvikling. Det skal være tydelig for alle at det arbeidet vi gjør er nyttig. Det er nettopp i denne prosessen det åpnes for innlæring av teori. Ved behov deler vi opp i mindre grupper å kjører mer tilpasset teori, sier Wold.

Verdiskaping i lokalmiljøet

Alle praktiske prosjekter som Sjøskolen utfører skal gi resultater som gir elevene status og personlig stolthet. For å styrke dette arbeidet tar de på seg mange lokale oppdrag som gjør elevene synlig og eksponert i lokalmiljøet.

-Lokalmiljøet har tatt imot oss med åpne armer, og mange legger ned et stort arbeide for skolen og elevmiljøet. Her på Vollen slipp får vi stå å pusse båt under kyndig veiledning. Det er klart det hjelper på selvtillit og innstilling, når racerbåtfører og fagutlært båtmekaniker Christian Zaborowski deler kunnskap og verktøy med elevene våre, sier Terje Wold.