Søk i arkivet

Skarpskytter Eduardo tok seg tid til å lufte servitørene på hotellet om bord i en spanskbygd RIB fra Narwahl. Han fikk navigasjonshjelp av Andreas Isaksson fra Spectre Marine.
Skarpskytter Eduardo tok seg tid til å lufte servitørene på hotellet om bord i en spanskbygd RIB fra Narwahl. Han fikk navigasjonshjelp av Andreas Isaksson fra Spectre Marine.
Eduardo delte mer enn gjerne sione erfaringen fra blant annet piratjakt i Afrika.
Eduardo delte mer enn gjerne sione erfaringen fra blant annet piratjakt i Afrika.
Skarskytteren Eduardo Abril de Foncuberta tester en av
Skarskytteren Eduardo Abril de Foncuberta tester en av "James Bond" gunnerne til Øystein Ellefsrød og Lisen Hermann i Crebs Norge.

James møter Bond

At båtinteressen kan føre en til mange slags middagsbord opplevde jeg for en uke siden. Under et seminar for mennesker med spesialkunnskap om raske båter, ble jeg sittende ved siden av verdens beste skarskytter, eller ”sniper” som han selv kalte seg.



Vi slutter aldri og la oss  begeistre eller snarere forundre over hva folk steller med til daglig. For en uke siden deltok vi på High Speed Boat Operations Forum i Gøteborg. I hovedsak et seminar som var viet raske båter, først og fremst for kommersielt bruk, men også noen som er laget for sivilt bruk. Båter som har mange brukere med strenge krav til både sikkerhet, hemmelighold og prestasjoner litt utenom det vanlige. På kveldstid samles man for å dele erfaringer fra dagen og spise god mat. En av kvelden havnet jeg litt tilfeldig sammen med spanjolen Eduardo Abril de Foncuberta. Ingen fysisk fryktinngytende mann i det hele tatt, heller liten og tett med en tunge som beveget seg raskere enn lynet, og en historieforteller av rang. Vel og merke så lenge det handlet om han selv. Nok om det. Tilfeldighetene ville det altså at jeg skulle spise middag med verdens beste skarpskytter. Sniperen Eduardo var nemlig siste års verdensmester på 1000 yards (914,4 meter).

Hva har dette med båter å gjøre. Jo, utgangspunktet for herr de Foncubertas besøk i Gøteborg var at han holdt forelesning om hvordan marinen nå er i rask forandring.  Hvordan de nå satser mer og mer på lettere båter som igjen krever god beskyttelse fra kollegene som ligger å finsikter på moderfartøyet. Det vil si at når vi eller andre deltar i skarpe oppdrag mot pirater i Aden-bukta for eksempel. Ligger norske Eduardoer og dekker de som reiser ut for å sjekke de mindre piratbåtene fra et moderfartøy opptil 1000 meter unna. De Foncuberta er i dag instruktør  for blant annet Navy Seals i USA, men er dannet nok til å skryte av hvordan Norge preger hans hverdag.

-Alle skarpskyttere verden rundt bruker norsk ammunisjon, ingenting slår 12,7 fra Raufoss, sier Eduardo Abril de Foncuberta.

Nordmenn er store på James Bond effekter

Skarpskytteren fra Spania er ikke alene om å operere litt som James Bond under High Speed Boat Operations Forum. Det er mange nordmenn i samme gruppen. Ikke minst mange av båtførerne til Forsvarets Spesialkomando (FSK). Godt båtvante gutter som til daglig kan ha sivile jobber, men som dyrker interessen for raske båter. For to år siden var politiets innsatsstyrke her og holdt foredrag, i år var de ikke her. Synd fordi jeg hadde forberedt noen spørsmål angående båtbruken rundt aksjonene ved Utøya.

En annen som driver med mildt sagt litt spesielle ting er Øystein Ellefsrød fra firmaet Henriksen i Tønsberg. Han selger bordingsutstyr for kommandosoldater eller andre spesialgrupper som behøver å borde et skip, eller komme seg inn i bygninger høyt oppe. Geværer som skyter liner med hektekroker eller dregger over en mur eller inn i en murvegg, eller teleskopiske karbonstiger som kan medbringes i ryggsekken. Du har sikkert sett det når James Bond skal ta seg inn i festningslignende hus, eller over en kløft. Da bruker han utstyret til Ellefsrød.

Fakta om forumet:
High Speed Boat Operations Forum er et non-profit nettverk, som er ment å koble mennesker fra hele verden. Det viktige er interessen for ekstreme båter som i utgansgspunktet er ment for profesjonell bruk. Seminaret har som mål og bedre arbeidsforhold om bord i slike båter, og gi hverandre råd som øker sikkerheten og en effektiv utnyttelse av båter som krever mye av føreren, og som tåler ekstreme belastninger. Fokus er på praktiske studier og  metodikk for å forbedre ytelse, og for å redusere farlig eksponering og risiko for skade. Forumet arrangeres hvert annet år. Og har siden oppstarten vokst fra 10 deltagere til 260.



 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen