– For mye slurv

Svenske NordWest tjener stadig mer penger. Men sjefen mener det er for mye slurv i båtbransjen.

Publisert Sist oppdatert

I et intervju med Båtliv langer NordWest-sjef Benny Martinsson ut mot båtbransjen. Han forstår ikke at norske båtprodusenter flytter produksjonen til Polen. Martinssons oppfatning er at det er for mye slurv i båtbransjen. Mange følger heller ikke opp kundene godt nok, mener han. Martinsson er selv et eksempel på at det går an å drive lønnsomt med båtproduksjon i Skandinavia.

Regnskapene viser at NordWest & Najad sist år har omsatt for 314.556 millioner kroner. Omsetningen gikk noe ned fra året før, men driftsresultatet ble nør doblet til fire millioner kroner.

Najad

Båtliv traff Benny Martinsson på «Båter i sjøen» i  Sandvika, der han stiller ut NordWest-motorbåter og Najad-seilbåter. I fjor kjøpte NordWest den velrenommerte seilbåtprodusenten Najad, etter at sistnevnte hadde tapt mye penger over flere år. Ifølge Martinsson vokser både omsetning og lønnsomhet etter kjøpet.

–    Over halvparten av våre inntekter kommer fra salg av nye båter, mens salg av brukte båter utgjør nesten halvparten. Vi pusser opp eldre båter for våre kunder. Det er mange flotte båter der ute, som kan bli nesten så gode som nye for et beskjedent beløp i oppussing, sier han.

Kvalitet

Hemmeligheten bak NordWest-suksessen er ifølge sjefen kvalitet i alle ledd. Produksjonen er effektiv. NordWest gjør alt salg selv, bortsett fra i Russland. Kundene får gode oppfølging og service.

–    Alle som kjøper NordWest går på et todagers kurs hos oss, hvor de lærer seg å bli ordentlig kjent med båten. Vi har også support på verftet om båteiere får problemer. Selv en selger av en datamaskin til noen tusen kroner gir kundene support, og det skulle bare mangle at vi som selger båter i millionklassen kan gjøre det samme, sier han.

Teknikk

Samtalen med Martinsson finner sted i salongen på en Najad 440 CC. NordWest kom i gang med produksjonen ved årsskiftet, og har allerede levert syv båter, mens flere er under bygging.

– Se her, sier Benny, og viser oss opp i cockpiten hvor rattet er plassert på en stor pidestall med alle instrumentering innen rekkevidde. – Vi har hentet erfaringer fra motorbåtene når det gjelder teknisk kvalitet og brukervennlighet, og på den måte forbedret seilbåtene, sier han.