– Hvor norsk er Windy?

– Windy måtte enten tjene penger, eller finne på noe annet, sier administrerende direktør Knut Heiberg Andersen og avslørte hvor mye besparelsen er for en båt med å flytte produksjonen ut av Norge.Oppdatert 19:49 med film

Publisert Sist oppdatert

Administrerende direktør Knut Heiberg Andersen i Windy hadde hele salens oppmerksomhet da han snakket om folks oppfattelse av «godt norsk». Han snakket også om hans egen erfaring og tanker om å flytte produksjonen til Polen. Anledningen var at Norsk Maritimt Forlag inviterte båtbransjens aktører til miniseminar på Dronningen.

– At det ble et ramaskrik da vi valgte å flytte produksjonen ut av landet vet undertegnede også.  Nordmenn har vært opptatt av om det er norsk, litt norsk eller om vi har solgt sjelen, sa Windy-direktøren til en fullsatt sal.

Heiberg Andersen gikk tilbake til 70-tallet, da Fjordplast prøvde seg med produksjon på Filipinene. Han var selv involvert i prosessen. Men den gang var det ikke rett tidspunkt. Mye har skjedd siden 70-tallet. Verden har endret seg. Gjennom de neste tirårene søkte både Windy og Draco seg til utlandet med produksjonsløsninger, så det er ikke ukjent for Windy å produsere utenfor Norge.

Identiteten

Flere produsenter vi oppfatter som veldig norske har flyttet produksjon til utlandet, og Heiberg Andersen trakk fram flere av dem, blant annet Helly Hansen og Norrøna.

– Det er vi som står for designen og kvaliteten, mens vi lar kineserne produsere. Se også på Toyota, verdens største bilprodusent som produserer over hele verden. Oppskriften kommer fra Japan. Identiteten er ikke knyttet til hvor det produseres, men hva det er, sa Heiberg Andersen, som ikke er i tvil om at slik vil det også være for Windy.

Tøffe tider

Heiberg Andersen la ikke skjul på at Windy har hatt dystre resultater, og at det har vært harde tider med tøffe valg.

– Veien har vært lang og krevende for å høste anseelse og forståelse. Anerkjennelsen vi fikk på 90-tallet var større enn hva vi var som selskap. I 1993 ble vi sammenlignet med Princes og Fairline. Parallelt med vår europeiske strategi vokser norsk økonomi større enn oss selv, med en lønnsvekst som overgår seg selv. Norske lønns- og kostnadsvilkårer har økt med 30 prosent siden 2000. Og 12. juli i år måtte vi legge ned produksjonen i Arendal og flytte til Polen, tuftet på et ønske om å fortsette å leve. Det har vært tungt, men vi må enten tjene penger eller finne på noe annet. Beslutningen var vanskelig, sa Heiberg Andersen.

Sparer en kvart million per båt

Han trakk fram siste båt, Windy 31 Zonda som har høstet rosende omtaler i verdens båtpresse. Båten ble først bygget på Skarpnes. Han påpeker at selv om båten nå skal bygges i Polen, er arbeidsinstruksene norske. Og besparelsen er betydelig.

– Vi besparer 252.000 kroner per båt om vi produserer i Polen i stedet for i Norge, avslørte Windy-direktøren.

Heiberg Andersen tror det er mer fordommer mot polsk båtbygging i Norge, sammenlignet med andre europeiske land. En i salen spurte om hvordan Windy forventer at anseelsen vil bli med polsk byggnummer på skroget.

– Jeg har ikke bevis, men nordmenn er de som har den mest oppbygde motstanden mot dette. Polen har et godt rykte utenlands. Vi har noe nedverdigende ved polsk håndverker, sa Heiberg Andersen.

Se utdrag av Heiberg Andersens foredrag (filmet og redigert av Petter Mollerup):