Søk i arkivet

Båtliv

Lidenskap for trebåter

Plast og aluminium er godkjent. Men for gutta på Samhold Slip begynner ikke hjertet å slå fortere før det dukker opp en vaskeekte trebåt.

BÅTPOSTBUDET:: Selv dronningen har vært med i båten til Leif

I flere tiår har Leif Ellingsen (61) fraktet post, varer og omsorg til veiløse bygder i Raftsundet og Hadselfjorden. Fire motorer har han slitt ut i sin Viksund 750 Sport.

Foreslår å oppheve avgiftsfritak for båtdiesel

I alternativt statsbudsjett ser Venstre nye avgiftsinntekter.

Profilen: Oda Heitmann Sundli: Gir gass med motorbåter

Mange forbinder Heitmann Marin med fasjonable seilbåter. I september tok Oda Heitmann Sundli (33) over styringen av familiebedriften, og hun vil satse mer på motorbåter.

Plastikk 2017: Båtfest med klassiske skjønnheter

Det var en del våte blikk å se blant de mange entusiastene som besøkte Plastikk 2017 i Odderøya museumshavn i Kristiansand siste søndag i august.

Om bord i Zlatans nye Riva

Nytt Båtliv er på vei til abonnenter og butikker. Her kan du lese om Zlatans nye luksusyacht, test av nye Windy 27 Zolana, kystens nye merkesystem og mange andre nyttige og praktiske artikler.

STORTINGSVALGET 2017: Delte meninger om vrakpant

Sosialistene vil ha årsavgift for vrakpantordning, mens Frp vil finansiere vrakpant over statsbudsjettet.

KOMMENTAREN: Båtliv hele året

Sommeren er snart over for de fleste båtfolk selv om oktober kan gi noen fine opplevelser på sjøen.

Mørke skyer over båtfolket

Friheten på sjøen får vi ved å ta ansvar. Vi må ikke la det bli slik at fravær av politi gjør oss til lovbrytere.

Samler Princessene i ett rike

Båtbygger Benny Martinsson har kjøpt innmaten i Nye Norsk Båtsenter, og selger Princess i Norge, Sverige og Danmark.

BÅTPOLITIKK: STORTINGSVALGET 2017: Dagens båtførerprøve består

Bare et fåtall ønsker mer omfattende båtførerprøve enn dagens ordning.

Noe politisk uvær i vente: Slik blir båt-politikken de neste fire årene

Vannscootere, avgift på drivstoff til båt, båtpromille, obligatorisk småbåtregister, sertifikat for hurtiggående fritidsbåter, vrakpant, krav til flyteplagg og antall politikontroller av fritidsåter. Vi ser på hvordan båtpolitikken trolig blir de neste fire årene.

Nei til nasjonale fartsgrenser

Fartsgrenser til sjøs settes i dag kommunalt, og slik vil politikerne ha det til tross for at Kystverket har anbefalt innføring av nasjonale fartsgrenser.

Nyhetsbrev

Søk

Gå til toppen