OGSÅ KJØLBÅTER: Returordningen utvides fra 2020.

Flere får snart levere båten til vraking

Båteiere har fått 20 millioner kroner i vrakpant for gamle fritidsbåter. Nå utvides returordningen.

Publisert Sist oppdatert

I alt er det levert inn om lag 20.000 båter som avfall siden ordningen med vrakpant ble innført i 2017. Med 1000 kroner utbetalt per båt utgjør det 20 millioner kroner. Nå vil ordningen snart omfatte mer enn glassfiberbåter. Fra 2020 får også avfallsmottakene betalt for å ta imot aluminiumsbåter og båter med kjøl og ballast av metall.

Lav metallverdi

Til nettsiden e24.no sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) at evalueringen som er gjort av ordningen har vist at metallverdien var mindre enn antatt, og at de derfor har valgt å utvide tilskuddsordningen slik at mottakene også får betalt for disse båtene.

Bransjeorganisasjonen Norboat mener det er bra at returordningen for kasserte fritidsbåter fortsetter, samt at den nå utvides - men at dette kun er et lite steg i riktig retning.

Etterlyser fritidsbåtregister

– Ordningen fungerer fint for mindre fritidsbåter, som eier selv kan transportere enkelt på tilhenger til nærmeste godkjente mottak. Dagens ordning representerer dessverre ingen god løsningen  for retur av større fritidsbåter, da kostnadene ved transport av båten i stor grad overstiger tilskuddet på 1000 kroner, skriver Norboat på deres nettside.

Bransjeorganisasjonen etterlyser også et obligatorisk fritidsbåtregister, slik at fritidsbåter ikke blir forlatt og blir andres kostnad.

Les også: Fjerner båtvrak før vinteren

Båtliv skrev også om Havnevesenet i Sandefjord som etterlyser et obligatorisk register, som følge av ansvarsfraskrivelse fra båteiere som overlater kostnadene til det offentlige. I fjor ble en båteier tatt på fersken , mens båten ble forsøkt senket, men saken ble henlagt av politiet.