Søk i arkivet

EVOY: Florøbedriften har spesialisert seg på elektrisk fremdrift.
EVOY: Florøbedriften har spesialisert seg på elektrisk fremdrift. Foto:

Stor marineaktør tenker el-drift

Frydenbø Marine og Evoy har inngått samarbeid om miljøvennlig drift.

Nylig ble norskbygde Polarcirkel demonstert med elektrisk motor fra Florø-baserte Evoy, som har spesialisert seg på løsninger for eldrift for båter. Topphastigheten for PolarcirkEL 860 IEP er 50 knop. Evoy har utviklet  et elektrisk system spesialtilpasset for raske båter mellom 20 og 30 fot.

SE VIDEO: PolarcirkEL 860 IEP

Nå har Florø-bedriften og Frydenbø Marine inngått samarbeid. Frydenbø Marine distribuerer motorer fra Evinrude, men også båter som Sting, og Zodiac. Tidligere i år ble Frydenbø også majoritetseier i Nordkapp Boats, med båtfabrikken Mirage Boats i Polen på kjøpet. Frydenbø skriver i en pressemelding at samareidet med Evoy retter seg mot deres partnere i proffmarkedet.

– Vi ønsker å være en innovativ partener i bransjen, og evalurer ulike muligheter for utvikling av båtmodeller og fremdriftsløsninger. Vi har ambisjon om å bidra til en bærekraftif utvikling i bransjen, og har fulgt Evoys utvikling det siste året. Vi er imponert over hvor langt de har kommet på kort tid med utvikling av deres teknologi og lansering av Evoy1 med elektrisk fremdrift, sier konserndirektør Tor Christan Bringedal i Frydenbø Marine.

– Vi ønsker å kytte til oss kompetanse og erfaring på elektrifisering av båt og motor i både proffmarkedet og fritidsbåtsementet, og vi ser store muligheter i et fremtidig samarbeid, fortsetter Bringedal i pressemeldingen.

– For Evoy er det viktig å finne solide partnere som kan bidra til å utvikle selskapet videre, sier gründer og CEO Leif A. Stavøstrand i Evoy.

I tillegg til Polarcirkel og Frydenbø Marine står bedrifter som Hydrolift, Windy, Goldfish, Stormway, Skarsvaag og Tobias på kundelisten til Evoy.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen