Søk i arkivet

GLADE: Knut Heiberg-Andersen i Windy og Espen Aalrud i Marex, kunne ta i mot klistremerkene som viser at båtene er nominert.
GLADE: Knut Heiberg-Andersen i Windy og Espen Aalrud i Marex, kunne ta i mot klistremerkene som viser at båtene er nominert.
I CANNES: Marex 360 CC.
I CANNES: Marex 360 CC.
I CANNES: Windy-nyheten SR 44 Blackhawk.
I CANNES: Windy-nyheten SR 44 Blackhawk.
KLISTREMERKE: .Espen Aalrud prøver å finne best mulig synlighet for merket som viser at båten er nominert.
KLISTREMERKE: .Espen Aalrud prøver å finne best mulig synlighet for merket som viser at båten er nominert.
PÅ PLASS: Her havnet merket til slutt.
PÅ PLASS: Her havnet merket til slutt.

European Powerboat of the Year:Nå kjemper de om å bli årets båt

Windy, Marex og Askeladden er nominert til European Powerboat of the Year. – Kjempestort, sier Knut Heiberg-Andersen og Espen Aalrud, som kunne merke båtene i Cannes.

– Dette er anerkjennelse for hva vi jobber med, så vi er kjempestolte, sier Knut Heiberg-Andersen hos Windy. Vi treffer ham og Espen Aalrud fra Marex på Cannes Yachting Festival når de får vite at begge er nominert. De er nominert med båtene Marex 360 CC og Windy SR 44 Blackhawk. Og de vil kjempe mot hverandre, da de begge er nominert i klassen for båter opp til 14 meter. Andre båter de kjemper mot er Greenline Neo HT, DeAntonio D42 og Pardo 38. Båtliv kommer snart med prøvekjøring av Windy SR 44 Blackhawk.

LES OGSÅ: Marex med egen brygge i Cannes

I klassen for båter opp til ti meter er Askeladden P92 Pro nominert. Denne vil også selges i enkelte Europeiske land som Parker Explorer Max, men båten er utviklet av Askeladden Boats i Norge. 

LES OGSÅ: Nyheten Askeladden P92 SUV

– Anerkjennelse

Det er med glede Heiberg-Andersen og Aalrud tar i mot klistremerkene som viser at båtene deres er nominert til European Powerboat of the Year.

– Det er en anerkjennelse fra profesjonelle som har testet mange båter, og som ikke bare har forelsket seg i én modell. Og her har juryen gått gjennom flere båter, så bare det å bli nominert er et nåløye som er vanskelig å komme gjennom, sier Aalrud.
Knut Heiberg Andersen forteller at de har hatt en forhåpning om å bli nominert.

–  Når vi jobber med en så stor båt som Windy 44 SR Blackhawk, og har jobbet så mange så år, må jeg si at det er en sterk forhåpning, sier han.

Vinner-DNA

Spesielt Marex har vært en gjenganger i European Powerboat of the Year. Sett sammen med modellene Marex har lansert tidligere kan de se ganske like ut, eksteriørmessig. Dette er med årene blitt Marex sitt DNA. Og til tross for eksteriør-likheten har de klart å bli nominert, eller vunnet, for nesten hver modell som er blitt lansert.

PRØVEKJØRT: Marex 360 CC

– Vi har hatt et broket modellspekter tidligere, og ut fra det ønsket vi å få til en familielikhet. Og det har vi i hvert fall fått til. Og det er da bra å se at løsningene vi har fått til etter hvert med nye modeller har lyktes, sier Aalrud.

Han prøver klistremerket forskjellige steder, for at det skal bli mest mulig tydelig på Europas største flytende båtmesse at de er nominert. Den ender til slutt i teltet, på en stor plakat som viser 360 CC.

– Dette er så morsomt, jeg merker at jeg blir sterkt rørt, sier Aalrud.

Merknad: Jørn Finsrud som har skrevet artikkelen er medlem av juryen European Powerboat of the Year. Juryen består av ni båtblader fra Europa.

Nominerte båter

Opp til 7 meter
Beneteau Flyer 7 SUNdeck
Boston Whaler 160 Super Sport
Candela Seven
Jeanneau Merry Fisher 695 (Serie 2)
Silver Tiger DCz

Opp til 10 meter
Askeladden/Parker P92 SUV
Beneteau Flyer 10
Fairline F-Line 33
Karnic SL 800
Nuva M8

Opp til 14 meter
De Antonio D 42
Greenline Neo HT
Marex 360 CC
Pardo 38
Windy SR 44 Blackhawk

Opp til 20 meter
Azimut Atlantis 45
DutchCraft DC56 Fly
Palm Beach GT 50
Solaris Power 48 Open
Van der Valk Beach Club 600

Deplasement
Boarncruiser 1440 Elegance CS
Linssen GS 35.0 Sedan
Vedette Navigator 35

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen