Verdensnyhet under bygging:

El-katamaran med viktorianske linjer

Neste år skal en flunkende ny, elektrisk katamaran frakte turister over Lysefjorden når de skal besøke Ole Bulls eksotiske sommerbolig.

Publisert Sist oppdatert

Lysøen-museet er en øy med bygninger, turløyper og kaianlegg sørøst for Bergen. Her oppførte Ole Bull sin unike, arabisk-inspirerte sommervilla i 1872-73. Anlegget er en stor turistattraksjon, men skyssbåten har så langt vært en aldrende, ombygd tråler. 

«Ole Bull» blir landets første elektriske museumsbåt og bygges ved Måløy Verft. Ifølge nettstedet Midtsiden skal batteriene leveres fra den nye batterifabrikken Corvus Energy i Bergen. I tillegg til skyssbåtfunksjonen blir «Ole Bull» en testplattform for nye teknologier som autonomi (selvstyring), og utenom sesongen kan fartøyet benyttes på andre fjordstrekk i bergensområdet.

Komposittbåten er 15 meters lang og har en kapasitet på 49 passasjerer. Nybygget vil koste rundt 20 millioner kroner og er finansiert ved av statlige og kommunale tilskudd, i tillegg til sponsormidler. Dette er dyrere enn hva en tilsvarende dieselbåt ville kostet, men museumskomplekset KODE mener den elektriske båten er helt i Ole Bulls ånd. 

Den legendariske fiolinisten og komponisten Ole Bull var i sin samtid nemlig kjent som en mann med svært radikale meninger og store planer for fremtiden. Han var nærmest en viktoriansk futurist. Som et nikk tilbake til siste halvdel av 1800-tallet har designer og senior sjefsingeniør i DNV GL, Atle Ellefsen, på sin side gitt den hypermoderne katamaranen visse linjetrekk fra Bulls samtid.