Søk i arkivet

FANGER SOLENGERGIEN: Eieren har valgt å være helt selvforsynt med strøm.
FANGER SOLENGERGIEN: Eieren har valgt å være helt selvforsynt med strøm.
GREENLINE 48 FLY: Båten er med hybrid og bruker strøm nesten som en vanlig husholdning.
GREENLINE 48 FLY: Båten er med hybrid og bruker strøm nesten som en vanlig husholdning.
SER DET SAMME: Passasjerene kan også med et håndgrep sitte vendt fremover på flybridgen.
SER DET SAMME: Passasjerene kan også med et håndgrep sitte vendt fremover på flybridgen.
PRAKTISK PØLSEBODLØSNING: Vinduet løftes opp, og fra byssa er det kontakt med sittegruppen på akterdekket.
PRAKTISK PØLSEBODLØSNING: Vinduet løftes opp, og fra byssa er det kontakt med sittegruppen på akterdekket.
FJERNKONTROLL: Beskyttelse mot solen på akterdekket.
FJERNKONTROLL: Beskyttelse mot solen på akterdekket.
FLYBRIDGE: God plass, med solseng bak.
FLYBRIDGE: God plass, med solseng bak.
AKTERDEKK: Stor sofabenk med nesten like stort bord.
AKTERDEKK: Stor sofabenk med nesten like stort bord.
SOM HJEMME: Stort kjøleskap som er enkelt å bytte med nytt.
SOM HJEMME: Stort kjøleskap som er enkelt å bytte med nytt.
VASKEROM: Mannskapslugar eller vaskerom, valget bør være enkelt.
VASKEROM: Mannskapslugar eller vaskerom, valget bør være enkelt.
ENDA FLERE SOLCELLER: På fordekket.
ENDA FLERE SOLCELLER: På fordekket.
GÅPLASS: Dollbordet har god fremkommelighet.
GÅPLASS: Dollbordet har god fremkommelighet.
SOLID: Trygg fortøyning skal ikke være noe problem.
SOLID: Trygg fortøyning skal ikke være noe problem.
MYE PLASS: Båtens salong.
MYE PLASS: Båtens salong.
ÅPENT: Fra akterdekket til byssa.
ÅPENT: Fra akterdekket til byssa.
SKUFFER: Det er bra med stueplass rundt i båten.
SKUFFER: Det er bra med stueplass rundt i båten.
HVERT SITT: Hver lugar har hvert sitt bad.
HVERT SITT: Hver lugar har hvert sitt bad.
PRAKTISK: Fine løsninger og gode strømkilder.
PRAKTISK: Fine løsninger og gode strømkilder.
LUGAR: Gjestelugarene er ganske like, her på styrbord side.
LUGAR: Gjestelugarene er ganske like, her på styrbord side.
LYST: Alle lugarene får bra med dagslys.
LYST: Alle lugarene får bra med dagslys.
GOD NATT: Også lyse sommernetter får du stengt det verste lyset ute.
GOD NATT: Også lyse sommernetter får du stengt det verste lyset ute.
EIERLUGAR: Båtens største lugar er ved forpiggen.
EIERLUGAR: Båtens største lugar er ved forpiggen.
DETALJER: Lær for skuffer og skap.
DETALJER: Lær for skuffer og skap.
VASK: I byssa akter i båten.
VASK: I byssa akter i båten.
BYSSE: Kokken vil neppe klage.
BYSSE: Kokken vil neppe klage.
DOLLBORD: Babord side mot fordekket.
DOLLBORD: Babord side mot fordekket.
SOLBÅT: Solceller også på fordekket.
SOLBÅT: Solceller også på fordekket.
FØRERPLASS: Her er det også praktisk å stå.
FØRERPLASS: Her er det også praktisk å stå.
FLYBRIDGE: Førerplass med utsikt.
FLYBRIDGE: Førerplass med utsikt.

Greenline 48 Fly prøvekjørt: Hybridbåten lager sin egen strøm

Tenk det at du ligger i naturhavn, uten landstrøm. Du bruker induksjon til matlaging, har stort kjøleskap, fryser, komfyr og varmtvann. Men uten aggregat? Vi har prøvekjørt Greenline 48 Fly med hybrid som gir denne muligheten.

Greenline var tidlig ute med hybrid. Allerede i 2010 skrev båtliv om Greenline 33 som var kommet til Norge. Siden den gang har det skjedd mye. Den slovenske båtfabrikken har fått ny eier, og  bare i år har båtmerket med den grønne logoen lansert fem nye modeller. I tillegg til muligheten for elektrisk fremdrift er fokuset solcellepaneler, store batteripakker og ei bysse som ligner mer på et moderne kjøkken. Båtliv så båtene første gang på Boot Düsseldorf. Fire måneder seinere reiser vi til fabrikken til Greenline. Her bygges det om lag hundre båter i året like utenfor hovedstaden Ljubljana. Etter en omvisning i fabrikken går kjøreturen 160 kilometer ned til Adriaterhavet, til havnebyen Portoroz. Ved kaia ligger en Greenline 48 Fly og venter på oss. På bryggeområdet jobbes med å rigge ned helgens lokale båtmesse.

SOLCELLER: Eieren av denne
båten har valgt ekstra solcellepanel. Til høyre er en
tilsvarende båt, men mindre flate solcellepanel.

SOLCELLER: Eieren av denne båten har valgt ekstra solcellepanel. Til høyre er en tilsvarende båt, men mindre flate solcellepanel.

Stor batteripakke

48-foteren har en basispris på 7 485 525 kroner, som vi har fått fra den norske importøren W-Yachts i Stavanger, og du kan fort regne med noen ekstra kroner om du vil bygge ut utstyrslisten enda litt mer. Alternativet uten flybridge er under 200 000 kroner billigere.
Batteripakken til  Greenline er imponerende, uansett om man velger med eller uten hybrid, men likevel, hybrid gir en større batteripakke. Tanken om en slik pakke er svært god, og verdt å merke seg. Her skal det nemlig ikke være noen generator som forstyrrer andre båter rundt i naturhavnene. Batteripakken har kraft nok til å holde i gang det som er av elektrisitet, som varmtvann, kjøleskap og fryser. Og som om ikke det er nok, har båtene fått induksjon, og ovn med mikromulighet. Alt dette skal tåle vanlig bruk, og batteriet skal vare døgnet gjennom. Og når det lysner ender etter hvert sirkelen. Da lader solcellepanelet batteriene opp igjen. Selv når båten ligger i havn, etter båtturen, er det unødvendig å koble til landstrømmen. Det du har av varer i kjøleskapet kan stå igjen. Fryseren holde isbitene til neste båttur.

MYE PLASS: Båtens salong.

MYE PLASS: Båtens salong.

Produsenten har tenkt ut av den tradisjonelle maritime boksen når det gjelder valg av hvitevarer. Her er det ikke maritime modeller som kan koste en liten formue å erstatte. I dette tilfellet, siden båten er slovensk, er det hvitevarer fra Gorenje, og disse kan erstattes med hvitevarer fra nærmeste butikk som selger elektronikk. Tanken er at man skal ha det som på kjøkkenet hjemme, og bruke det som hjemme, med batteripakken som strømkilde.

Retningsstabilt

Fordelen med denne båten som har hybridmotor er at vi kan kjøre helt stille, uten motordur og medfølgende vibrasjone. Først ønsker vi å prøve dieselmotoren, og starter med full gass. Maksfarten med dobbelinstallasjon av Volvo Penta D3 220 måler vi til 15 knop. Dette er en grei hastighet for denne type båt hvis du har det litt travelt. Hvis du er av den mer travle typen, finnes det kraftigere motoralternativer, men for mange vil vi tro at hastighet opp til 15-16 knop holder for mange. Noe av filosofien til Greenline er at de selger livsstil, og turen starter når man kaster loss. Og hvor ofte er det ikke at vi ser selv ganske så hurtiggående bobåter i ruslefart? Det er i denne hastigheten de fleste trives best, når det ikke er noe vi skal rekke.

Trekker vi gassen ned, og legger vi oss på 12 knop ligger båten fint i vannet. Og med aksling og ror har denne båten den store fordelen at den holder seg retningsstabil. Man får riktignok samme modell med IPS, men da er det heller ikke mulig med hybridalternativet, som vi har i denne båten. Med to motorer og ror ligger vi stabilt i alle hastigheter, helt ned til vi knapt kan føle farten, uten at vi trenger å ratte. Dette er da også en fordel når vi skal slå over til elektrisk.
Båten er vi her har til prøvekjøring er også utstyrt med gyrostabilistator. Den gjør en utmerket jobb. Når vi svinger, selv i full fart, ligger båten svært godt i vannet, og den er behagelig å kjøre. Samtidig er dette i utgangspunktet en ganske så stabil båt, og med flybridge-været vi har denne dagen blir stabilisatoren overflødig. Vi holder litt fart, tar en skarp sving, og lar det som er av hekksjø utfordre båten. Slår vi av gyrostabilisatoren ligger den fortsatt godt i vannet, selv om det kan sies å være merkbar forskjell med og uten.

Over til elektrisk

Vi ligger stille. Det er en god anledning til å slå over til elektrisk, noe av det vi har gledet oss mest til med denne båten. Dette gjør vi først fra den innvendige førerposisjonen.
Vi slår av motorene, og slår over til elektris. Samtidig jobber gyrostabilisatoren, noe som på strømforbruket viser seg å være en strømtyv. Vi slår den av, legger oss i tre knop – og nyter stillheten. Giret settes i fri, og vi flytter oss opp til flybridgen. Vi vil ha den virkelige følelsen av å kjøre uten en vanlig dieselmotor. Når vi da legger båten i gir igjen, hører vi vannet sildre akter. Vi må bare lene oss tilbake, med et stort smil. Dette er som å seile. Uten seil. Samme lyd fra skroget, men uten blafring fra seilet.

FLYBRIDGE: Førerplass med
utsikt.

FLYBRIDGE: Førerplass med utsikt.


Som med alt annen transport som er elektrisk er det også her et betydelig sterkere strømforbruk når vi ligger i full fart. For oss er det fem knop. Selv med den enorme batteribanken som Greenline 48 innehar må vi etter hvert begrense oss. Men det er likevel ikke mye vi skal trekke gassen tilbake. Med tap av en knop har vi straks fått betydelig lengre rekkevidde.

Fordeler med hybrid

– Mostanden er betydelig for en båt som kjører elektrisk, sier Luca Meffle. Til kunder pleier han å sammenligne forbruket som med at man fullaster en elbil og kjører oppover mot fjellet. Båten kan sies å være i bønnløst motbakke hele tiden. Likevel har produsenten her klart å utstyre båten med en elektrisk pakke som gir den nesten 50 fot store flybridgen en rekkevidde som få ville drømt om bare for noen år siden. Kombinert med store solcellepaneler som har god ladeeffekt klarer Greenline å skille seg ut i mengden.

– Det overrasker meg at ingen andre enn oss har gjort dette så langt, sier Meffle, som føler seg trygg på at de nå uansett ligger godt foran andre produsenter som skulle finne på å følge etter. Noe av konseptet til Greenline er at de blant annet utnytter båtens bredde, noe som er med og gir særpreget, men også større flybridge, og mer flate for solcellepanel. Og i dette tilfellet er også T-toppen dekket til med solcellepanel.  Eieren av båten som vi her prøvekjører har valgt å utstyre båten med solcellpanel på fordekket. I tillegg er det også solcellepanel over taket foran på styrehuset.

SOLBÅT: Solceller også
på fordekket.

SOLBÅT: Solceller også på fordekket.

Meffle forteller at flere land velger hybridalternativet, og for eksempel i USA er alle båter utstyrt med hybrid.

– Og det av to grunner. Det ene er at det brukes mye aircondition, og da kommer man godt ut med en større batteripakke. Og en bonus som også trekkes fram er at dieselmotoren brukes mindre, og annenhåndsverdien blir høyere, sier Meffle. Han forteller at de også har solgt et par båter med hundre prosent elektrisk, men da til kommersiell virksomhet.

– Men jeg er sikker på at om noen år blir det mer vanlig med reine, elektriske båter, etter hvert som batteriteknologien blir enda bedre, sier han.

God plass

Greenline 48 Fly har rikelig med plass, og layouten er tilrettelagt slik at det er lett å bevege seg i hele båten. Her er det tre forskjellige adkomster, om du ønsker benytte deg av badeplattformen, sideporten eller baugen.

Allerede på akterdekket er det god plass, med en stor sofabenk og et upåklagelig bord. Og likevel er plassen god på akterdekket, det er lett å komme seg inn til salongen, opp til flybridgen, eller følge dollbordsiden frem til fordekket. Med en fjernkontroll trekkes taket ut som en horisontal markise. Den er så elegant integrert at vi ikke la merke til den før fjernkontrollen ble tatt i bruk.

FLYBRIDGE: God plass, med solseng
bak.

FLYBRIDGE: God plass, med solseng bak.

Flybridgen er i klasse for seg, med sitteplasser for et lite selskap. Det bør ikke være noe problem å få plass til åtte personer rundt bordet. På babord side er et pantry. Førerplassen har det man trenger av plotterskjerm, instrumenter og tilgang til trustere. Underveis vekslet vi fint mellom førerplassen nedunder og på flybridgen. Et stort pluss er at i tillegg til føreren kan fire personer sitte i fartsretningen under transportetapper. Den fremre delen av den u-formede sofabenken kan nemlig med et enkelt grep gjøres om til en fremovervendt benk. Akter for sittegruppen er det en stor solseng med fin plass for to voksne. Om det ikke er nok, er det stor solplass også på fordekket.

Tre bad

Båten har tre lugarer, men har også mulighet for en fjerde lugar helt akter, en mannskapslugar, for de som skulle ha behov for det. Eierlugaren ved baugen har dobbelkøye og eget bad. Hver av gjestelugarene, på babord og styrbord side, har to enkeltkøyer, og begge har hvert sitt bad. I eierlugaren er det i tillegg eget dusjrom. Fellesbadet er baderommet på styrbord side, som også har inngang fra midtgangen. Alle lugarene har bra med skuffer og skapplass, men også praktiske løsninger med kontakter og USB-utganger for lading av småelektronikk. I det hele tatt er dette en båt med mange fine, og lekre detaljer, med treverk og skinn. Lite er tilsynelatende overlatt til tilfeldighetene. Det slipper også inn bra med dagslys til alle lugarene, og det er gode muligheter for å stenge lyset ute med gardiner og persienner. Skulle du være av dem som også trenger et mannskapslugar, så er det også et lite bad med toalett der. I båten som vi her har vært ute med, har kommende eier praktisk nok valgt å benytte denne akterplasssen som vaskerom.

VASKEROM: Mannskapslugar eller
vaskerom, valget bør være enkelt.

VASKEROM: Mannskapslugar eller vaskerom, valget bør være enkelt.

Eieren har valgt gjennomgående lyst interiør, noe som bidrar med god romfølelse. I salongen kommer vi fra akterdekket først inn til byssa. Her er det bra med benkeplass, og nok av muligheter for en kreativ kokk. Som vi har vært inne på er det her tradisjonelt kjøkkenutstyr. Det vil si induksjonstopp, kombinert stekeovn og mikro, samt en liten oppvaskmaskin. Herlig er det også at man kan åpne det store vinduet bak kjøkkenbenken og koketoppen, og man kan servere rett ut mot akterdekk, eller gi god lufting når det skal stekes. Skapplass er det også massevis, og med et kjøleskap like stort som det man har hjemme, skal det godt gjøres at man noen gang klager på denne bysseløsningen. Det eneste måtte være at man mangler avtrekk for å få ut den verste stekeosen under kaldere dager, men det blir pirk med muligheten for å lufte rett ut.
Etter byssa er det salong, en lys sittegruppe på begge sider av midtgangen, og med salongbord på babord side. Plassen er god for å bevege seg fra bysse og helt fram til førerplassen.
Fra førerplassen er det for øvrig lett å komme seg ut på styrbord side, via en stor skyvedør. Vi synes det var spesielt behagelig å stå og kjøre, med å vippe opp setebenken, og lene seg bakover, stående. På denne benken er det fin plass for to voksne, og man har det som trengs for nødvendig informasjon og navigasjonsmuligheter.

 Kommentarer

Målinger

 

Tekniske spesifikasjoner:

Motor: 2x Volvo-Penta D3 220 hk
Lengde: 14,99 meter
Bredde: 4,80 meter
Dybde: 0,98 meter
Vekt: 13.200 kg
Kabiner: 3 + 1 (opt. Skipper kabin)
Maks. køyer: 6 + 1
Toaletter / vaskerom: 3 (opt 4)
Dieseltank: 1500 l
Vanntank: 660 l
Maks rekkevidde i 7 knop: 900 Nm
CE-klasse: B
Pris fra: Ca 7,5 millioner kroner
Norsk forhandler: W-Yachts

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen