Søk i arkivet

Verdens raskeste serieproduserte elbåt er norsk

Den norske elbåten PolarcirkEL 860 IEP har en toppfart på 50 knop.

Video øverst i artikkelen, laget av Christian Hammernes.

Evoy er et norskutviklet elektrisk system spesialtilpasset for raske båter mellom 20 og 30 fot. Først ute er PolarcirkEL 860 IEP. Båten er fullelektrisk, og har et såkalt turn-key-system.

LES OGSÅ: 10 båter du kan glede deg til i høst

– Det betyr at at når båtbygger kjøper systemet av oss, er det klart til å settes i båten. Med systemet vi har i PolarcirkEL 860 IEP kan vi ta ut 900 hestekrefter fra, og vi har 100 kWt-batteri som har en typisk rekkevidde på 20-25 nautiske i rundt 25 knop. Batteriet har en kapasitet tilsvarende Tesla X. Batteriet gir strøm omtrent en times drift, forteller Leif A. Stavøstrand hos Evoy.

På marsjfart i 20 knop blir forbruket rundt 5 kW per nautiskemil , mens i tre knop har den 200 rekkevidde på 200 nautiske mil.

I tillegg til Polarcirkel står bedrifter som Hydrolift, Windy, Goldfish, Stormway, Skarsvaag og Tobias på kundelisten til bedriften.

EL: PolarcirkEL 860 IEP.

EL: PolarcirkEL 860 IEP.

Vannkjøling

Under dekk, rett bak førerplassen i PolarcirkEL 860 IEP er motoren, i dette tilfellet plassert under et pleksiglasset, slik at man kan se den. Motoren veier 140 kilo, og tilsvarer 900 hestekrefter. Den signalgrønne motoren har også vannkjøling.

– Motoren er videre koblet til et Bravo 3-gir. Det som er med drev er at de ikke tåler så mye krefter. Derfor har vi satt et tak på hvor mange krefter man kan hente ut av motoren. Her har vi satt et tak på 770 newton-meter, og tar med det ut om lag 550 hestekrefter, forteller Stavøstrand.

LES OGSÅ: – Elbåtene kommer

14 batterier

I denne båten står det 14 batterier. Hver av dem veier 80 kilo, så her er det 1120 kilo met batterier. I fremtidig produksjon kan det være snakk om til sammen 16 batterier.

– Det veier litt, men ikke så mye mer enn en vanlig installasjon med en dieselmotor og med tank, suplerer Stavøstrand.

I dag jobber Evoy med fokus på næringsbåter.

– Men det betyr ikke at privatpersoner ikke kan kjøpe slike løsninger. Systemene hos oss er designet for serieproduksjon, så det kommer med produkter over nyttår, og vi gleder oss til det, sier Stavøstrand.

LES OGSÅ: Vikgingskip i Tønsberg får norsuktviklede elmotorer

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen