Søk i arkivet

MANGE GAMLE: Det er noen hundre tusen gamle påhengsmotorer i norske farvann.
MANGE GAMLE: Det er noen hundre tusen gamle påhengsmotorer i norske farvann.

Ønsker å bli kvitt gamle påhengsmotorer

Norboat ønsker en nasjonal dugnad for utskifting av gamle, forurensende påhengsmotorer.

– Det finnes i dag nærmere én million fritidsbåter i Norge. Omlag 600.000 av disse har påhengsmotorer, hvor cirka 300.000 av disse er gamle totaktsmotorer med høyt utslipp. Vi mener så mange som mulig av disse bør skiftes ut, sier daglig ledder Leif Bergaas i Norboat i en pressemelding. Nå håper han at de med myndighetenes hjelp kan få til en nasjonal dugnad for utskiftning.

ØNSKER TILTAK: Daglig leder
Leif Bergaas i Norboat.

ØNSKER TILTAK: Daglig leder Leif Bergaas i Norboat.

Han påpeker at utviklingen innen utslipp og teknologi har vært formidabel de siste 15 årene.

– Firetaktmotorer og den nye generasjon totaktsmotorer har inntil 70-80 prosent lavere utslipp enn de gamle totakts motorene, og bensinforbruket er halvert. Støyforurensningen er også vesentlig lavere, sier Bergaas.

Han mener at Norboat sammen med myndigheter og miljøorganisasjoner må finne ut av hvordan et slikt tiltak kan gjennomføres.

– Bransjen er interessert i å se på ulike ordninger for å få fart på utskiftingen, sier Bergaas. I pressemeldingen viser han til at Regjeringen har innført vrakpant på båt for å bli å bli kvitt båtvrak langs kysten som en start på å redusere miljøavtrykket. Samtidig har det vært ulike støtteordninger for eksempelvis varmepumper, og vrakpant på gamle olje og vedovner.

– Vi kan se for oss lignende ordninger også for gamle påhengsmotorer, og vi vil oppfordre båt- og motorforhandlere rundt om i landet til å bidra til å slike løsninger. Nå vil vi invitere myndigheter og organisasjoner med å finne gode løsninger, sier Bergaas. 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen