Søk i arkivet

Rekkevidden er ca 25 nautiske mil. (Foto produsent).
Rekkevidden er ca 25 nautiske mil. (Foto produsent). Foto:
Man kan spise, sove og bo i denne ni meter lange båten.
Man kan spise, sove og bo i denne ni meter lange båten. Foto:
Separat inngang til toalett fra akterdekket.
Separat inngang til toalett fra akterdekket. Foto:
VM900 produseres i Litauen. (Foto fra produsent).
VM900 produseres i Litauen. (Foto fra produsent). Foto:

Elektrisk fiskebåt

VM 900 Fischer er en ni meter lang styrehusbåt med elektrisk framdrift, og prototypen stilles ut på Sjøen for alle.

Sportsfiskebåten på nær 30 fot er bygget med stråkjøl for stabilitet i vannet, og veier 4,4 tonn. Den gjør 15 knop for full fart, men da varer ikke batteriene lenge.  Rekkevidden er ca 25 nautiske mil i marsjfart på seks knop.

VM 900 Fischer er utstyrt med en Siemens maskin og dobbel batteripakke som gir 120 kilowatt. Den kommer med en lader som gir fulle batterier i løpet av seks-syv, timer får Båtliv opplyst på standen.  Båten er stor nok til å romme toalett, pentry og salong.

Den utstilte båten er prototype med enkel finnish og noen uferdige løsninger. En smart og original løsning er separat toalett med egen inngangsdør fra akterdekket. Dermed holdes dolukten unna bokvarteret, toalettet er enkelt tilgjengelig fra dekket og man får et praktisk rom for å hive fra seg våttøyet.

VM 900 Fischer kan også leveres med dieselmaskin, eller hybridløsning, for dem som ønsker det, men den litauiske produsenten –VM Boats – satser på elbåter. Selskapet har også bygget en garasje med vindturbiner og solceller på taket, som kan lade bilen eller båten over natten.

VM Boats holder til i nærheten av Marex i Litauen, og de drevne båtbyggerne mener at fiskebåter egner seg spesielt godt for elektrisk framdrift. Båtene skal være tunge og stabile, de behøver ikke nødvendigvis gå så fort, og det er fint å fiske når båten ikke bråker og slipper ut eksos.

 Les også: Ti båter du bør få med deg på Sjøen for alle

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen