Reidar på Miami Boat Show, del 2:

DOMINERER: 400-hesterne på Miami Boat Show.

Her dominerer 400-hesterne

Det amerikanerne ikke tar på størrelse henter de inn med volum. Her er årets motor-trender fra Miami boat show.

Publisert Sist oppdatert

BÅTMESSEBLOGG:

Tidligere president i Kongelig Norsk Båtforbund, Reidar Kjelsrud.

Reidar Kjelsrud, tidligere generalsekretær i KNBF er mer enn gjennomsnittet båtinteressert. Han har fremdeles moro av å gå på båtmesse, i inn- og utland. De fleste av inntrykkene og nyhetene som ble presentert i Düsseldorf i januar er nå fordøyd, og da er på tide å se litt på hva som skjer på andre siden av dammen. Her følger hans inntrykk fra Miami Boat Show.

Del 2 av 5:

Alle de store fabrikantene har nå customlakk og joystickstyring i sortimentet.

• Mercury påstås å jobbe med en større motor enn 400, men denne er ikke fysisk presentert ennå.

• Verado 400-motoren i varianter er vel omtrent 50 prosent av motorene utstilt på messa. Det de ikke tar på størrelse, tar de på volum.

• Yamaha: har skutt gullfuglen med sin nye V8 på 425hk. Jeg tipper at ca 1/3 av motorene utstilt i år var den nye Yamaha 425 V8’en. Denne ser ut til å falt i smak, et voldsomt beist, nesten like stor å se på på som Seven Marine sine motorbeist.

• Yanmar har en nyutviklet 50hk turboladet dieselpåhenger, kun egnet til yrkesbruk, stor og tung.

• Seven Marine: står på flere stands, men også sammen med eieren, Volvo Penta. Her viste de en 527 med et DuoProp undervannshus. De leder fortsatt kappløpet om å ha den største serieproduserte påhengeren på 627hk(!). Ser ut til å selge godt i USA, og er nå også representert i Europa og har fått CE-godkjenning.

• Evinrude er som jeg sa i fjor, omtrent ikke eksisterende. Det påstås fra en selger jeg snakket med at BRP jobber med å utvikle en G2-variant med mer krefter. Evinrude er jo fremdeles et sterkt merkevare, men de må gjøre noe fort for å få fart på salget igjen.

• Suzuki følger med på hestekreft-kappløpet med sin nye 350-hester, som ser ut til å selge godt.

• Tohatsu er ikke helt i toppen, men lanserer flere motorer hvert år. Synlige i små- og mellomstore motoriseringer

• Honda er forsiktig med hestkreftgaloppen, og ser ut til å ha et godt grep om de mellomstore motorene i markedet.

• OXE er en svensk diesel påhengsmotorfabrikant. Den største motoren nå er på 200hk, basert på en 2,0 liters 4-sylindret blokk og veier ca 350kg. Det jobbes med nye motorer opp til 300 hk basert på BMW’s 3-liters sekser, som trolig blir tilgjengelig i løpet av neste år. OXE har da 6 modeller å velge fra. Lite salgsaktiviteter mot fritidsbåt, bortsett fra det faktum at de er her.

• COX Powertrain fra England med sin CXO 300 dieselpåhenger ble endelig lansert i november og er i salg. De hadde tidlig en ide om om en banebrytende konstruksjon for å få ned vekt og størrelse, men den ideen ble forkastet etterhvert som pengene rant ut i sanden. Nå er motoren basert på en standard V8 blokk på 4,4ltr. Motoren har vært i utvikling siden 2011 med flere redesign, og ble formelt lansert i november. COX oppgir ikke vekt på sin motor noe sted, men med mer enn de doble sylindervolumet, er den nok tyngre enn svenskene sin. Med bare en modell å rutte med, og som et helt nytt fabrikat uten røtter til marine-industrien tror jeg dette kappløpet ender dårlig for COX, men jeg har tatt feil før.

Flere nye småmotorprodusenter jeg ikke har hørt om før ble presentert:

• HIDEA, nytt asiatisk fabrikat med en serie med motorer opp til 60hk.

• MAPI stilte ut en 40hk motor, men har en range med ni modeller fra 2,6 til 40hk. De ser ut som litt eldre Evinrude småmotorer.

Innenbords

Volvo Penta er blitt store i USA etterhvert og puster nå Mercury i nakken ved sitt kjøp av Seven Marine i fjor (de med monsterpåhengerne). På standen til Volvo viste Seven Marine fram en 527hk påhengsmotor med Volvo’s DuaProp drev.

Volvo viste ellers fram FWD(Forward) serien sin på drev, det er et mini IPS-drev for hekkmontering hvor de forovervendte propellerne ligger under skroget. Spennende utvikling på hekkaggregat. Har ikke sett det fysisk før, så for meg var dette en nyhet. Med 11 bensinmotorer fra 240 til 430 hk så kan den forovervendte propelleren gode drivstoffbesparende egenskaper og så benyttes på båter som ikke er spesifikt bygget for IPS.

Elektrisk fremdrift

• EZOutboard, nytt fabrikat med to elektriske motorer 10 og 20hk. Ser litt snåle ut

• Torqeedo er veletablert, og stilte ut alt de har, med motorer, batteripakker, ladesystemer og er nok den som har kommet lengst i det elektriske påhengsmotor markedet. De nærmer etter mitt skjønn seg sakte men sikkert, en akseptabel design. Kan ikke noen fortelle folkene hos Torqeedo at de må få litt hjelp på design?Andre elektriske innenbords fremdriftssystemer så jeg lite til på denne messen.

Del 3 publiseres 25. februar. Da kan du lese om hva Reidar Kjelsrud har sett av interessante motornyheter.

Reidars båtmesseblogg

Del 1:

Årets trender på Miami Boat Show

Del 2, publiseres 23. februar:

Dette er årets motornyheter i USA

Del 3, publiseres 25 februar:

Motorbåtnyhetene

Del 4, publiseres 28. februar:

Elektronikktrender fra messen

Del 5, publiseres 2. mars:

Slik kan du selv komme deg til Miami Boat Show