Søk i arkivet

Miljøteknologi:Bygget for resirkulering

Plastbåter er et miljøproblem. Aluminum er bedre, særlig når båten fra starten av konstrueres for maksimal gjenvinningsgrad.

I samarbeid med Hydro lanserer det nye nederlandske firmaet Vaan det som skal være verdens mest bærekraftige fritidsbåt i det mer luksuriøse segmentet.

Katamaranen Vaan R4 er bygget nesten utelukkende av «sirkulære materialer», inkludert resirkulert aluminium fra Hydro.

I tillegg brukes andre naturmaterialer som det silkelignende materialet lyocell, kork, lin, sertifisert treverk og et plantebasert lær-alternativ laget av ananasblader.

Store miljøutfordringer

Hvert år blir det i følge Hydro skrapet og brent 78.000 båter bare i Europa. Mindre enn tre prosent av de utrangerte båtene blir demontert.

– En av de største utfordringene i bransjen er at mange av produktene som designes og produseres er for vanskelige eller for dyre å demontere og resirkulere når de ikke lenger er i bruk. Vi er stolte over å kunne jobbe med et visjonært selskap som Vaan for å ta tak i disse utfordringene, og for å bidra til den aller første resirkulerbare yachten, som er bygget med vår 75 prosent resirkulerte aluminium, sier Marjin Rietveld, direktør for Offshore and Marine i Hydro, i en pressemelding.

Tverrfaglig samarbeid

Initiativtagerne mener at bærekraft ikke er første man tenker på i de mer tradisjonelle delene av båtbransjen.

– Utvikling av en 100 prosent sirkulær løsning krever samarbeid på tvers av hele verdikjeden. Hydros kompetanse har da vært uvurderlig, supplerer Igor Kluin, grunnlegger og administrerende direktør i Vaan.

Det foreligger ingen «ekte» bilder av den nye båten og ingen detaljerte tekniske spesifikasjoner er så langt offentliggjort for Vaan R4, men skissene viser at innredningsalternativene i bunn og grunn følger normene for romslige seilkatamaraner. Ifølge Vaan får båten en startpris på vel 400 000 euro uten moms.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen