Søk i arkivet

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

Boot 2019:Polsk plassvinner

Med gigantkonsernet Beneteau inne på eiersiden girer Delphia opp og lanserer 1200 i en påkostet flybridgeversjon.

Det er ikke lengre romslige, rimelige båter med små motorer som leveres fra det polske verftet. Vi snakker nå stort sett om velutstyrte klasse B-modeller med nok hestekrefter til å takle relativt røffe forhold. 

BluEscape 1200 Fly er en slags trawler-variant med stor bredde (4,26 meter), to generøse dobbeltlugarer og to separate bad. Båten kan utstyres med maskiner på inntil 280 hestekrefter, men dette er og blir primært en deplasementsbåt med marsjfart på rundt 9-10 knop.

Kanskje er dette like greit ettersom den tilbaketrukne førerposisjonen inne i salongen ikke har den beste utsikten gjennom de ganske lave frontvinduene. Verre er det at designerene Andrzej Skrzat og Tony Castro ikke har gitt båten mer enn fattige 200 liter dieselkapasitet. Her henger nok kanalbåttradisjonene litt for mye igjen på en ellers interessant båt med mye plass.

Prisen for den over 12 meter lange turbåten vil trolig havne på nær fem millioner kroner, men dette er et et røft anslag basert på de ennå svært så tentative tyske prisene vi fikk opplyst på messen. Ettersom båten bygges utenfor euro-sonen kan prisen kanskje bli noe lavere i Norge, selv om også den polske złotyen har styrket seg kraftig i forhold til kronen de siste årene. 

 

Tekniske data, Delphia BluEscape 1200 Fly

LOA: 12,75 meter  
Bredde: 4,26 meter  
Dybde: 0,88 meter  
Vekt: 8780 kg
Største motor: 280 hk
Diesel: 200 liter
Vann: 300 liter
Septik 150,0 liter 
CE-klasse: B 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen