Boot 2019:

Brabus og Axopar er tilbake

Hva skjer når Brabus tar for seg en Axopar 28? Uforsk nyheten med Båtlivs 360-graderskamera.

Publisert Sist oppdatert

Se deg rundt i båten med 360-visning nederst i artikkelen!

Samarbeidet mellom finske Axopar og den tyske biltrimmeren Brabus om å bygge en ekstremvariant av Axopar 37 vakte oppsikt på fjorårets Boot Düsseldorf.

Les mer om Brabus 800 Shadow her (krever innlogging)

Nå følger firmaene opp partnerskapet med en litt mer moderat variant: Brabus Shadow 500 Limited Edition, som utstyres med doble 250-hestere.

Båten er basert på Axopar 28 T-Top, men i motsetning til grunnbåten, som slett ikke er noen voldsomt kostbar modell, havner prisen for de nattsvarte «limited» spesialutgavene på vel 2,5 millioner kroner. 

Fantastisk finish 

Det er mye for en ganske enkel 28-foter med T-topp og et lite, men temmelig luksuriøst toalettrom i styrekonsollen. Men den ekstreme detaljfinishen og like ekstreme lakkjobben krever utallige arbeidstimer. Lakken alene koster vel en halv million kroner. Resultatet er fantastisk og kun 28 båter skal bygges i serien.

– Vår avtale med Brabus er at disse helt spesielle limited-utgavene kun skal utgjøre en viss brøkdel av den samlete produksjonen av grunnmodellen i lanseringsåret. Deretter er det slutt, sier Axopar-sjef Jan-Erik Viitala til Båtliv.

Båten skal også bygges i noe større, men fortsatt begrenset serie under navnet Brabus Shadow 500, med betydelig rimeligere lakkjobber. Disse båtene leveres i en rekke farger og koster under to millioner kroner.

 

Stiller strenge krav 

Tilstede under lanseringen av Brabus Shadow 500 Limited Edition på Boot Düsseldorf var også Constantin Buschmann, sønn av Brabus-gründer Bodo Buschmann, som døde brått i fjor, bare 62 år gammel. Constantin har nå overtatt som administrerende direktør for det legendeariske trimmefirmaet og han følger både utviklingen og produksjonen av Marine-serien tett.

– Vi overlater ingen ting til tilfeldighetene når vi setter vårt navn på et produkt. Det gjelder også båtene. Brabus er dypt involvert i utviklingsarbeidet og produksjonen, sier Buschmann, som også kan konstatere at markedet er kjøpelystent. Brabus Marine-båtene selger godt. 

Grunnideen med en «shadow-båt» er en båt som eierne av store yachter bruker for kortere dagsturer der de selv kan kjøre og komme seg raskt og kanskje litt mer diskret rundt. 

Men naturligvis kan en slik båt brukes av alle som er interessert i design og fine ytelser, og det er det er i høy grad rasjonalitet bak design-eksessene. Buschmann og Viitala har for eksempel besluttet at båtene ikke skal spesialbygges etter kundenes ønsker. Selv de mest krevende kaksene må pent holde seg til fabrikkens kataloger når båtene bestilles. 

 

– Noen er ikke vant til å høre ordet «nei»

En viktig grunn til den strenge linjen er Brabus’ ønsker om full kontroll på alle detaljer når det gjelder produksjon og service/oppfølgning av båtene, som Constantin Buschmann bokstavelig talt selv signerer. 

Dette er synspunkter Jan-Erik Viitala har stor sans for.

– Men prinsippet har vakt litt oppsikt. En del av kundene er folk som overholdet ikke er vant til at noen rett og slett sier nei når de kommer med helt spesielle ønsker, humrer den finske båtbyggeren.

Linjen videreføres også for motorene. Utover Brabus-merkene på motorlokket er maskinene helt originale slik at alle sertifiserte Mercury-verksteder kan ta seg av service og vedlikehold. Yachter reiser jorden rundt, men noe verdensomspennende nettverk for oppfølging av en tenkt serie Brabus-trimmede marinemotorer er det neppe realistisk å bygge. Og det heller ikke nødvendig. Moderne motorer mangler ikke akkurat effekt og den karbonforsterkede 28-foteren er en genuin 50-knopsbåt med potensiale til å utfordre 60-tallet.