Søk i arkivet

Konrad Bergström, X Shore.
Konrad Bergström, X Shore.
Konrad Bergström, gründer i X Shore.
Konrad Bergström, gründer i X Shore.

X Shore Eelex 650Hurtig elbåt med rekkevidde

Svenske X Shore Eelex 650 er en elbåt med toppfart på 40 knop og lang rekkevidde, ifølge gründer Konrad Bergström, men billig er den ikke.

Düsseldor, Tyskland


X Shore Eelex 650 er en annerledes båt på alle måter. Inspirasjonen er havål, og på baugen har den et ålhode omtrent som dragehodet på et vikingskip eller symbolet på panseret på klassiske biler.

100 nautiske mil

Men båten er på ingen måte tradisjonell. Den er uttrykk for trenden i retning av elektrifisering også av fritidsbåtflåten. Den svenske seriegründeren hevder å ha utviklet en båt som har knukket noe av koden for å lykkes, nemlig en elbåt som både kan kjøre fort og langt.
Båtliv fikk en prat med Bergström på Boot. Han fortalte at rekkevidden i seks-syv knops fart er hele 100 nautiske mil. Det vil si at du kan kjøre fra Fredrikstad til Skagen med denne båten. I 25 knop varer batteriet i 2,5 timer, altså litt over 60 nautiske mil. Toppfarten er på hele 40 knop, men da kommer du ikke så langt.
Hemmeligheten er et uvanlig skrog med minimal vannmotstand, inspirert av ålen som svømmer fram og tilbake over Atlanterhavet. Bergström kaller det en semihydrofoil, og prinsippet er at kun deler av forskipet og akterskipet er i vannet når båten får litt fart. Vann har 784 ganger så mye motstand som luft, forteller han. Derfor skal det stor kraft til å bevege en båt gjennom vannet, og nøkkelen til effektivitet er minst mulig vannmotstand.

Kork

X Shore Eelex 650 veier 1,8 tonn og batteriene utgjør alene over halvparten av vekten. Skroget er bygget så lett som mulig med minimal innredning og utrustning. Dørk og rekkelister er i kort tilsatt resin for å gjøre det lette treverket mer slitesterkt.
Båten bygges hos tradisjonsrike Storebro i Sverige. El-motoren er av sveitsisk fabrikat og er plassert langt framme i båten. Kraften overføres via strak askling, som ligger åpent under båten, til en spesiallaget propell fra Rolls Royce. Batteriene er av typen lithium fra svenske Bolt.
Designmessig minner båten noe om tenderkonseptene: Det er en helt åpen båt med midtkonsoll og biminitopp, men den er høyere og mer klumpete enn de smekre tenderne fra Wally, Windy, Fjord og Pardo.
Prislappen på X Shore Eelex 650 er 249.000 euro uten mva, hvilket innebærer en pris inklusive mva i Norge på over tre millioner kroner. X Shore tilbyr også en større modell basert på samme konsept.

Konrad Bergström, X Shore.

Konrad Bergström, X Shore.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen