Søk i arkivet

Boot 2019:Gass-alternativet

En liten påhenger med gassdrift er bokstavelig talt ingen stor nyhet, men dette er første maskin av sitt slag fra giganten Mercury.

Femhesteren som vises på Boot Düsseldorf drives med vanlig propan fra en helt vanlig gassflaske av den typen hundretusener av hyttefolk er godt kjent med. Det er derimot ikke mulig å benytte gasspatroner, slik som på Lerh-motorene.

Gass er en del dyrere enn bensin men har også store fordeler. Det er null fare for at gammel bensin lager krøll i forgasseren, noe som ofte skjer om ikke motoren tømmes helt etter sesongen. Eksoslukten er også minimal fra en gassmotor og propan brenner mye renere enn bensin. Glem sotete plugger og faren for at uforbrent bensin havner i smøreoljen. 

Med en standard femkilosflaske tøffer den lille motoren i hele åtte timer på full gass, altså en driftskostnad på 30-35 kroner timen. 

Prisen for motoren er ikke oppgitt, men Mercury 5 Propane bør ikke være så mye dyrere enn en vanlig bensinmotor. Det største forskjellen på gass og bensin er jo en reduksjonsventil i inntaket.

Mercury har beholdt den manuelle choken for lettere start av gassmotoren, som har et slagvolum på 123 kubikkcentimeter. Vekten er 27.2 kilo. 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen