HUSBÅT: Lugaren, eller rommet i La Mare.
HUSBÅT: Lugaren, eller rommet i La Mare.
STRØM: I Norge anbefales to ekstra solcellepaneler.
GOD HØYDE: Husbåtens bad.
PLASS FOR MATLAGING: Husbåtens bysse.
MOTOR: Husbåten har to påhengere.
LEILIGHET PÅ SJØEN: Husbåten La Mare til kai.

– Husbåten koster ikke mer enn en brukt seilbåt

Ønsker du deg hus eller hytte ved sjøen uten å måtte betale mange millioner kroner, mener Arild Einang og Tor Lie fra Tjøme at de har funnet løsningen.

Publisert Sist oppdatert

Etter flere reiser i Europa registrerte Arild Einang at det var flere og flere husbåter som han mener har et moderne design og er praktiske i bruk.

– Jeg tenkte det må være interesse for husbåter hjemme i Norge og ville undersøke dette litt nærmere, sier Einang. Etter å ha henvendt seg til produsenter i Øst-Europa kom han i kontakt med La Mare som allerede hadde planlagt sin første messe i Norge.

LES OGSÅ: Norge ypper seg i superbåteliten

Klarere regelverk i vente

Arild Einang og Tor Lie fikk med det agenturet i Norge for husbåtprodusenten La Mare fra Polen. Eieren Witold Witkowski deltok på båtmessa på Lillestrøm våren 2018 og presentert sine husbåter.

GOD HØYDE: Husbåtens bad.

– I Polen og på det europeiske kontinentet forøvrig er dette med husbåter som et alternativ til hytte kommet mye lenger og blitt akseptert på en helt annen måte enn i Norge, sier Einang. Han påpeker videre at i Norge blir husbåt som regel forbundet med noe negativt, og at det ofte handler om mer eller mindre hjemmesnekrede hus på flåter.

– Gjerne ikke særlig mye å skryte av design. Og reaksjonene har vært negative både fra private og fra kommunene når en slik husbåt har lagt seg til et sted. Regelverket for dette med husbåt har vært uklart her i Norge, men dette har nå forandret seg, sier Einang.

LES OGSÅ: Leader med utenbordsmotor

700.000 kroner

Arild Einang og Tor Lie er skriver i en pressemelding at de er imponerte over utformingen og arealutnyttelsen på de nye og moderne husbåtene. De er formet som små funkishus med flatt tak, hvor det er plass til en terrasse. De forteller at husbåtene produseres i forskjellige størrelser. Felles for dem alle er at de har store vinduer helt ned til gulvet. Prisen antas å ligge på rundt 700.000 kroner for en husbåt med kjøkken/stue, soverom, bad, garderobe og en liten hall. Innvendige mål vil være rundt 15 kvadratmeter. Utvendig vil det være to terrasser på tilsammen 12 kvadratmeter.

PLASS FOR MATLAGING: Husbåtens bysse.

– Prisen for denne vil være omtrent det man betaler for en brukt seilbåt av litt størrelse. Så prisen vil ikke være avskrekkende, sier Einang, som legger til at man også kan velge større husbåter. Blant annet med flere soverom. Da vil prisen øke. Han forteller at La Mare har utviklet ny teknologi i produksjonen som gjør at kvaliteten øker og produksjonen effektiviseres kontinuerlig. I prisområdet til La Mare er det vanskelig å matche pris og kvalitet.

LES OGSÅ: Tre nye 11-metere fra Nimbus

– La Mare opplever en ny trend. Fra en sped start med noen få produserte husbåter per år har markedet eksplodert i 2018. Til og med oktober 2018 har La Mare levert 25 husbåter. Det er stor vekst i salget i alle land. La Mare hadde 40 husbåter i ordre i oktober. Ordrene kommer fra hele Europa, Tyskland, Holland, Danmark, Frankrike, Finland, Sverige, Polen og Norge.

Muligheter

Arild Einang mener at man her i Norge ennå ikke har sett alle mulighetene man kan få ved å skaffe seg husbåt.

– Men dette er noe som vil forandre seg i årene som kommer når folk oppdager hvor anvendelig en husbåt er. For det første skal man huske på at en husbåt i lovens forstand er en båt. Den kan i praksis legge til og fortøye der hvor man ønsker under forutsetning av at man følger de lover og regler som gjelder for båtferdsel der man befinner seg. Dette betyr at man kan legge til i vanlige båthavner, gjestehavner eller ute i skjærgården, slår Einang fast.

Tjøme-mannen forteller videre at kommunene langs kysten etterhvert begynner å få øynene opp for økt bruk av husbåter.

MOTOR: Husbåten har to påhengere.

– Dette er noe som nå blir tatt hensyn til når kommunene driver med havneplanlegging. Jeg vet at blant annet i Horten reguleres det nå et eget område for husbåter. Et annet moment man skal være klar over, er at en husbåt kan anvendes som et ekstra anneks for dem som har hytteeiendom med brygge. Det er nå nesten umulig å få bygge anneks på hytteeiendommer ved sjøen. Da kan en husbåt være løsningen. Ingen kan nekte deg å fortøye en husbåt i brygga på en hytteeiendom. Dette tror jeg kan bli løsningen for mange etterhvert som de får behov for mer plass på hytta når nye generasjoner kommer til. Her tror vi det kan ligge et stort marked for husbåter, sier Einang.

HUSBÅT: Lugaren, eller rommet i La Mare.

Han forteller videre at La Mares husbåter godt kan brukes som hybler. Blant annet for studenter.

– Vi vet at det i dag er et miljø ved Aker bygge i Oslo for dem som ønsker å bo i båt. Nå som myndighetene legger til rette for økt bruk av husbåt, kan dette bli en løsning for studenter i kystbyene. Verdt å merke seg er at fra 2017 er det lov til å ha folkeregistrert adresse i båt her i Norge, sier han.

Produsenten mener husbåtene vil klare seg godt under norske forhold.

– La Mare anbefaler at husbåter i Skandinavia utrustes med 7,5 centimeter isolasjon. Dette tilsvarer 30 centimeter vanlig isolasjon i en bolig. Det er også doble aluminiumsvinduer med god isolasjonsevne. I tillegg anbefaler La Mare seks solcellepanel i Norge i stedet for fire som er standard ellers. Det er valgfritt med strøm og gass eller man kan velge både gass og strøm. Man har også tilvalg på vannbåren varme. Da er man bedre rustet til å kunne bruke husbåten året rundt, sier Einang.

LES OGSÅ:  Første bilder fra nye Marex 360

En husbåt fra La Mare er utrustet med 2x400 liter tanker i to pongtonger. Den ene til spillvann og den andre til kloakk. Tankene er isolerte og tåler frost.