skjermbilde20181213kl.15.37.56

Norge ypper seg blant superyacht-eliten

Norge er i år på topp ti-listen av nasjoner som bygger superyachter. Italia troner suverent på toppen.

Publisert Sist oppdatert

773 nye superyachter under bygging i 2018. Det finnes ingen bransjedefinisjon på superyachter, men betegnelsen brukes gjerne om båter over 24 meter. Båter over 91 meter omtales noen ganger som gigayachter.

Industrimannen Kjell Inge Røkke har under bygging yachten «Rev Ocean». Den 181,6 meter lange yachten og forskningsskipet er dermed en gigayacht, som er to meter lenger enn den største yachten på havene i dag, nemlig «Azzam» som eies av presidenten i de oljerike emiratene. 

Les også: 5000 år med yachthistorie (for abonnenter)

Kleven

Superyachtmarkedet er i vekst, og Norge har meldt seg på blant nasjonene som bygger slike luksusbåter.  Vard har fått oppdraget med Kjell Inge Røkkes superyacht «Rev Ocean», med en prislapp til fire milliarder kroner.  «Rev Ocean» er nå under bygging ved et verft i Romania. Deretter skal skroget fraktes til Norge, der det blir utrustet som et forskningsskip, før det går til Tyskland, der båten skal utstyres som luksusyacht. 

Men skipet fra Vard-konsernet blir langt mer enn bare et lystfartøy. Yachten med sine 181,6 meter blir også det lengste fartøyet Vard har bygget. Kongsberg Maritime, Simrad og Seaonics er norske leverandører til prosjektet.

Også Kleven bygger luksusyachter, og har blant annet ferdigstilt to superyachter for den newzealandske milliardæren Graeme Hart, hvorav den største var hele 116 meter lang. Det er også Kleven som har bygd de nye hybridskipene for Hurtigruta, som skal brukes til cruise i arktiske farvann.

Det høyteknologiske verftet i Ulsteinvik har vært gjennom noen utfordrende år med refinansiering og eierskifte. Kleven inngikk for et år siden et samarbeide med tyske Lürssen om å bygge en 100 meter lang Explorer yacht til en ikke navngitt kunde. – Vi håper at dette blir første av en lang rekke skip bygget i samarbeid, sa daværende konsernsjef Ståle Rasmussen i Kleven.

Les også: Norskinspirert Explorer-yacht (for abonnenter)

Azimut-Bennetti

Boat International har laget en oversikt over superyachtprosjektene som er på gang. Oversikten viser at Italia dominerer i stor grad, etterfulgt av Tyskland og Nederland.

Berømte verft som Feadship, Amels og Heesen gjør Nederland til en stormakt når det gjelder bygging av Superyachter. Lürssen er et svært velrenommert tysk verft. Også Tyrkia seiler opp som en stor båtprodusent, og mange av de italienske verftene bygger særlig mindre yachter der. Princess og Sunseeker gjør det også bra for tiden, men de engelske prestisjeverftene når ikke helt opp i divisjonen superyachter.

Alle tre største superyacht-verftene er italienske, i denne rekkefølgen: Azimut-Bennetti, Ferretti Group og Sanlorenzo. Norge er nå på tiende plass på listen over land som bygger superyachter, ifølge Boat International.

Les også: Zlatan, for ei skute (for abonnenter)

I likhet med Kleven har mange av luksusyachtprodusentene vært gjennom utfordrende år med eierskifter og refinansiering. Verdens nest største superyacht-produsent, italienske Ferretti, ble for seks år siden kjøpt av kinesiske Weichai Group. Kineserne har investert mye i verftet, som nå melder om et svært godt år med yachter til en verdi av ca 6,5 milliarder kroner under bygging. Til sammenligning anslås det altså at Røkkes «Rev Ocean» alene vil koste fire milliarder kroner.

Les også: Ny luksusyacht til Norge (for abonnenter)

Ingen kjenner den samlede verdien av de 773 superyachtene som nå er under bygging, men det dreier seg i alle fall om mange titalls milliarder kroner. 

Les også: Dørhåndtak til nesten en million kroner