Båten min - "Faun"

ET VAKKERT SYN: M/Y «Faun» på vei til kai på Hjellestad ved Bergen, klar for plukke opp passasjerer for et mai-tokt til Austevoll.
STATSMINISTEREN: Dette bildet av Christian Michelsen til rors på «Faun» ble viktig som dokumentasjon under restaureringen.
KORSFJORDEN: Solen var på vei ned for «Faun», men båten ble reddet.
ELEGANT: Gir- og gasskontroll av bronse.
ENGASJERT VENN: Filmskaper og forlegger Eilert Munch Lund er barnebarn av en tidligere «Faun»-eier. Han stiftet dagens entusiastiske venneforening.
PANTRY: Stueplassen på «Faun»s lille pantry er ikke allverden. Slik løses problemet.
OLJEFYRT: Lanternene er naturligvis parafindrevne. Stort sett går turene i dagslys!
SALONG: «Her er det godt å sitte», sa stortingsmann Celius i Kjærs satiriske skuespill «Det lykkelige valg». Trolig var statsminister Michelsen like fornøyd med salongen på «Faun» i sine eldre år. Foto: Venneforeningen
SKYLIGHT: Også disse detaljene er gjenoppbygget nøyaktig slik de var under første verdenskrig.
STRØMTAVLE: Visse ting var litt mindre kompliserte før.
LIVBÅT: Denne livbåten har fulgt båten siden den var ny og er også fullt restaurert.
FORDEKK: Style må det være, med pent oppkveilet fortøyningstau.
MANNSKAPETS DOMENE: Mannskapet hadde enklere forhold enn gjestene, men det er svært god plass i ruffen.
BIL TIL UNNSETNING: Messingfløyten er fra en riktig gammel veteranbil og svært lik originalen.
100 ÅR GAMMEL LUKSUS: Plysj, mahogny, fasettslipte vinduer og messinglamper.

Den perfekte lystbåten

Da M/Y «Faun» ble overlevert eieren for 102 år siden hadde hun kun ett formål: Å glede. Utover det hadde fartøyet knapt noen nytteverdi. Med andre ord en ekte lystbåt!

Publisert Sist oppdatert

«Faun» er et vakkert syn. Lang, smal og kritthvit, bygget med inspirasjon fra det tidlige 1900-tallets raskeste marinefartøyer. Ingeniør Aug. Moldestad hadde studert skipsbygging i England og hentet hjem masse inspirasjon da han grunnla Damsgaards Baatbyggeri og Motorforretning i 1912. Resultatet av oppdraget han fikk noen år senere ble heller ikke helt ulikt båter signert legender som Furuholmen eller Pettersson. Under vannet ble båten bygget for å hente ut mest mulig fart fra sekstihesteren i maskinrommet. Det var mye krefter den gangen.

Over vannlinjen var det en liten regnskog med mahogni, krystallglass i baren, bladgull og plysj - og ikke minst et mannskap som diskret trakk seg ned under fordekket når storborgerskapet skulle hygge seg på ymse vis.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER