Søk i arkivet

PROJECT STEALTH: Den 155 fot store yachten vil knapt synes på radaren.
PROJECT STEALTH: Den 155 fot store yachten vil knapt synes på radaren.

Yacht med stealth-egenskaper

Noen yachteiere ønsker utvilsomt oppmerkomhet. For andre er diskresjon viktig. Denne 155 fot store yachten synes ikke på radarbildet.

Den 155 fot lange yachten går under Peter Bolke’s Project Stealth ARV. Teknologien er ikke langt unna militært utseende med linjene og teknologien som bidrar til båtens stealth-egenskaper. Tidligere har båter fått et design som kan gi et inntrykk av at de ikke er radarreflekterende, men likevel ikke er det. Her er altså unntaket, denne vil knapt vises på radarskjermen din. Stealth er en fellesbetegnelse på en rekke teknikker for å gjøre fartøyer, luftfartøyer, kjøretøyer og andre maskiner mindre synlig på radar.

LES OGSÅ: Yachten som ble krigsskip og kongeskip

Designerne fra Southampton, som for øvrig er tidligere designere for Dubois Naval Architects, som også blant annet har bidratt for Windy tidligere, har gitt båten en lav flybridge. Her har de i tillegg lagt vekt på at det skal være lett å komme seg opp for alle, uten at man nødvendigvis skal få følelsen av å bestige Mount Everest, og at det skal være lett å ta med seg eksempelvis mat og drikke opp og ned flybridgen.

LES OGSÅ: På hemmelig oppdrag med verdens raskeste marinefartøy

Innvendig skal det være en stor salong og en respektabel eierlugar, i tillegg til fire gjestelugarer og egne lugarer til mannskapet.

Ferdig bygget vil båten få to dieselmotorer, hver av dem med 1200 hestekrefter. Båten ser rask ut, men toppfarten er ikke mer enn 16 knop. Rekkevidden med cruisingfart skal bli hele 4800 nautiske.

PROJECT STEALTH: Den 155 fot store
yachten vil knapt synes på radaren,

PROJECT STEALTH: Den 155 fot store yachten vil knapt synes på radaren,

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka. Mailen kan inneholde annonser.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen