I kø for å kjøpe katamaraner

Salget av båter med to skrog er i sterk vekst, og det er nå opptil tre års ventetid på de nye modellene. Se video av nye Fountaine Pajot Alegria 67.

Publisert Sist oppdatert

Cannes, Frankrike

Jarle Grytli i Scan Cat står smilende på brygga i Cannes Vieux Port, der Europas største flytende båtutstilling finner sted denne uka.

638 båter i størrelse fra 2,4 til 50 meter er stilt ut, og katamaranene utgjør en stadig større andel del av utstillingen. Franske Fountaine Pajot er verdens neste største produsent av katamaraner, og her stiller de blant annet ut en den nye 67-foteren med modellnavnet Alegria og den nye 42-foteren Astréa.

Fordeler

Man snakker tidvis om moderne båter som flytende ferieboliger, men dette er nesten boligkomplekser. Alegria 67 leveres med fem eller seks kabiner, og fire eller seks bad, etter kjøperens ønske. Den utstilte båten har fem kabiner og bysse (stort kjøkken) nede, mens alternativet er å ha byssa oppe i den enorme salongen som strekker seg over begge skrogene.

Over salongen er det en stor flybridge, der skipperen styrer båten og trimmer seilene. Styreposisjoner plasseres også rundt på båten slik at man har oversikt ved tillegging til kai med denne store båten.

Katamaraner er i vinden, og Jarle Grytli mener det er mange åpenbare fordeler med flerskrogsbåt. – Du får mye plass. Båtene ligger stabilt for seil og krenger ikke. De seiler fort. Og du kan ankre nærme strender fordi de ikke stikker så dypt, sier han.

Eneste skjær i sjøen for den norske forhandleren av de populære katamaranene er at det er lang ventetid på båter. Verftet har bemannet opp med 100 medarbeidere de siste to årene, men trenger 50-60 nye ansatte nå for å holde tritt med etterspørselen.

–      Jeg har levert fire Fountaine Pajot Saona 47  i år til folk som kjøpte i fjor og i forfjor, men den nye 42-foteren Astéa kan jeg ikke levere før 2020, sier Grytli.

Les også: Excess Catamarans lansert i Cannes

Langtur

De fleste båtene han selger går til langtur i Middelhavet, Karibia eller jordomseiling. Nylig havarerte en Katamaran Grytli har solgt utenfor kysten av Afrika, antagelig etter kollisjon med en container eller fiskeredskap, som det er mye av sjøen utenfor Marokko. Båten sank langsomt, og mannskapet ble reddet syv timer etter at de meldte mayday.

Grytli sier at en katamaran har positiv nettoppoppdrift, og ikke synker på samme måte som de fleste enskrogsbåter. Han mener derfor at den forlatte katamaranen fortsatt kan flyte i vannskorpen utenfor kysten av Afrika.

Fountaine Pajot Alegria 67