Søk i arkivet

Photo superyacht Oceanco © Guillaume Plisson
Photo superyacht Oceanco © Guillaume Plisson Foto:
Photo superyacht Oceanco © Guillaume Plisson
Photo superyacht Oceanco © Guillaume Plisson Foto:
Photo superyacht Oceanco © Guillaume Plisson
Photo superyacht Oceanco © Guillaume Plisson Foto:
Photo superyacht Oceanco © Guillaume Plisson
Photo superyacht Oceanco © Guillaume Plisson Foto:
Photo superyacht Oceanco © Guillaume Plisson
Photo superyacht Oceanco © Guillaume Plisson Foto:

Nå kommer flygende båter

Blir båter på stylter neste generasjon raske båter? Enata Marine har i sommer lansert båten Foiler i den franske jetset-byen St. Tropez i Frankrike. Se video.

Alle foto fra produsenten ved fotorgraf Guillaume Plisson

Ifølge produsenten kan Foiler kjøre raskere i bølger enn andre båter i samme størrelse, og du opplever ikke sjøgang om bord. Foilene løfter skroget opp av vannet når du gir gass, og båten flyr halvannen meter over bølgene.

Enata Marine hevder at Foiler er den første serieproduserte fritidsbåten på foiler.  Båten kommer i tre utgaver på samme skrog: Én sportsmodell inspirert av racerbiler, en solseng modell og  en modell mer flere seter.

Toppfarten er over 40 knop med opptil åtte passasjerer på alle modellene når båten er hydrofoil stilling. To hybridmotorer på 300 hestekrefter sørger for framdriften.

–Resultatet er en rask og komfortabel kjøreopplevelse i en båt som skjærer gjennom bølger opptil tre meter uten problemer, og uten at passasjerene blir det minste sjøsyke, påstår produsenten. Foiler er en daycruiser med bad og kjøleskap.

Prisen sier pressemeldingen ingenting om, men sjefen for Enata Marine, Alois Vieujot, mener at Foiler representerer morgendagens båtliv.

Båtliv har planer om å prøvekjøre nyheten.

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen