Vil danke ut hekkaggregat

Suzuki-importør Erling Sande får agenturet på Cox-dieselmotorer, og tror de store utenbordsmotorene vil endre hele bransjen.

Publisert Sist oppdatert

Cox Powertrain lanserer sin nye 300 hestekrefter diesel utenbordsmotor på Fort Lauderdale International Boatshow (Florida, USA) i slutten av oktober. Motoren blir verdens kraftigste utenbords diesel, og den britiske produsenten hevder i en pressemelding at den nye motoren vil revolusjonere fritidsbåtmarkedet i USA.

Motoren er en firetakts V8 og veier 375 kilo, og produsenten hevder at den vil gi en overlegen drivstofføkonomi og rekkevidde.

–Alle store amerikanske verft er i ferd med å endre sine båter til outboard. Det samme vil antagelig skje i Europa. Jeg tror at om få år vil hovedtyngden av båter under 40 fot ha utenbordsmotor, sier salgs- og produktsjef Stein Harald Jørgensen hos Erling Sande AS.

–For mer saktegående båter vil selvsagt aksling, hybrid og el-motor kunne være alternativer. IPS og PD systemer er for dyrt, tungt og komplisert i de størrelsene vi snakker om her, men vil selvsagt være høyaktuelt på enda større båter, legger han til.

Les også: Tre elektriske mot én påhengsmotor

–I Norge har vi en lang kyst hvor det er vanskelig å få tak i bensin på kaia. Det gjelder ikke i Sør-Norge, men er en stor utfordring vestover og nordover, sier Jørgensen. Han opplyser at innkjøpsprisen for en diesel utenbordsmotor neppe blir så forskjellig fra en innenbordsmotor med hekkaggregat, men at service og drift nok blir rimeligere.