Stjålet i 2014

TILBAKE TIL RETT EIER: Båten som ble stjålet i Strømstad i Sverige i 2014.

Tyvene glemte en liten detalj

Båttyvene hadde laget nytt skrognummer og omlakkert. Men ble likevel avslørt av en liten detalj.

Publisert Sist oppdatert

Det stjeles årlig båter for over hundre millioner kroner fra norske båthavner, ifølge Securmark i en pressemelding. Og kreativiteten blant tyvene kan være stor, som med Ibizaen på bildet som ble stjålet i 2014, men nå har kommet tilbake til rett eier.

LES OGSÅ: Se opp for proffe båttyver

Forfalskninger

Tre år etter at båten ble stjålet ble den finnet forlatt i Strømstad, og den ble beslaglagt av politiet. De klarte verken å å identifisere verken båt eller eier. Tyvene hadde endret og forfalsket skrognummeret, fjernet flere graveringer, påført ny maling i alle båtens hulrom og utført andre endringer på båten. Til og med motoren hadde fått påført et forflakset motornummerskilt. Motoren viste seg tidligere å ha vært montert på en båt av typen Askeladden, som ble stjålet i 2017.

LES OGSÅ: Åtte knep for å sikre båten mot tyveri

– Dette er meget profesjonelt utført. Vi har ikke sett lignende arbeid tidligere, og de må ha hatt tilgang til utstyr og kompetanse fra profesjonelle aktører, sier daglig leder i Securmark, Jostein Tveide i pressemeldingen.

Tusenvis av micromerker

Alt arbeid til tross, tyvene hadde oversett en liten detalj, altså micromerker på størrelse med sandkorn hvor hvert merke er på størrelse med et sandkorn, ble funnet ved hjelp av UV-lys i et av båtens hulrom. Ett micromerke inneholder nok informasjon til å kunne fastslå båtens- og eierens identitet. Og det skal en omhyggelig jobb til for å fjerne merkene fra Securmark.

LES OGSÅ: Denne overvåker båten din

– Vi påfører inntil 10.000 micromerker på båter og båtmotorer. Så selv om de frekke tyvene klarer å fjerne mange av merkene, finner vi stort sett alltid minst ett micromerke og kan dermed foreta en sikker identifisering, forklarer Tveide.

Mer profesjonelt

Båttyvenes fremgangsmåte har de siste årene blitt mer målrettet og profesjonell. Securmark erfarer at det ikke er uvanlig med direkte bestillingstyverier, og tyveriene vitner om god kjennskap til bransjen. Mye fraktes til utlandet, og i mange tilfeller kan det kun være snakk om bestemte deler av en motor.

– De vet hva de er på jakt etter, og selv om man bare blir frastjålet deler av en motor, kan det medføre skader på båt og motor for flere titalls tusen kroner, sier Tveide.

LES OGSÅ: Kom tyvene i forkjøpet

10 råd mot tyveri

  1. Planlegg hvor – og hvordan – du ønsker å låse båt og motor. Unngå å låse båten i baugkroken da denne er lett å klippe
  2. Sjekk at wire/kjetting og lås er i god stand. Bruk FG-godkjente produkter. Disse får du kjøpt de fleste steder du kjøper båtutstyr
  3. Ta bilder av båt og motor, fra ulike vinkler, utvendig og innvendig. Bildene er svært nyttig ved eventuell anmeldelse og etterlysning av båten. Vi anbefaler å ta nye bilder før hver sesong. Det er ofte enklere å ta gode bilder før båten sjøsettes
  4. Hvis du har mulighet: Velg en båtplass hvor det er organisert vakthold
  5. Merk båt og motor med FG-godkjent tyverimerkingssystem
  6. Advarselsmerker på båt og motor har stor preventiv effekt. Bytt ut slitte merker
  7. Gjør en vurdering av hva slags utstyr du har liggende i båten og hva du tar med deg hjem.
  8. Unngå å oppbevare kostbart og lett omsettelig utstyr synlig i båten
  9. Ha jevnlig tilsyn med båt for sjekk av låser og fortøyninger
  10. Pass på nabobåten også! Mange tyverier kan unngås ved at alle i båthavna er oppmerksomme og følger med. Flere båthavner har god erfaring med å innføre tyverihemmende tiltak. Sjekk med din båthavn.