Søk i arkivet

Lars Erik Solvang og Niels-F. Rolsdorph i Bavaria 33 HT
Lars Erik Solvang og Niels-F. Rolsdorph i Bavaria 33 HT
HØY: Bavaria E34 har et høyt fribord og et høyt overbygg. Allikevel kan den leveres med flybridge. Det koster ca 200 000 i tillegg.
HØY: Bavaria E34 har et høyt fribord og et høyt overbygg. Allikevel kan den leveres med flybridge. Det koster ca 200 000 i tillegg.
Bavaria R40 Fly
Bavaria R40 Fly
PROJECT D10: I mai lanserer Bavaria denne familiebåten som skal være et alternativ til seilbåten, altså mye boplass og et roligere båtliv.
PROJECT D10: I mai lanserer Bavaria denne familiebåten som skal være et alternativ til seilbåten, altså mye boplass og et roligere båtliv.

Bra for Bavaria i Norge

I Norge selger Bavaria bra og kundene får levert sine båter, mens en rekke investorer nå snuser på det tyske storverftet. En løsning er ventet i juli.

Tyske Bavaria ble i slutten av april satt under administrasjon. Selskapet var insolvent og eierne, private equity-fondene Anchorage og Oaktree, ville ikke investere mer penger i fritidsbåtprodusenten. Ifølge en pressemelding fra Bavaria ville verftet bygge og levere båter som normalt, og de 600 ansatte ved verftet er sikret lønn ut juni.

Sjefen og eier av Bavaria Båt Norge, Lars Erik Solvang, bekrefter at det er business as usual her i landet. Det ble solgt to store båter under superweekend i Leangbukta nylig, og båtene blir levert fra verftet som bestilt. Eneste uregelmessige har vært noen forsinkelser på leveranser fra usikre leverandører, men også leverandørene ser nå at regningene blir betalt som før.

Les også: Valgte flytende landsted

–Heldigvis er det full tillit i det norske markedet. Vi har ikke fått én avbestilling. Jeg er helt sikker på at Bavaria Yachtbau kommer godt ut av dette. Slik jeg har forstått det er det en rekke interessenter som vil inn på eiersiden, og dette dreier seg om strategiske investorer, finansielle investorer og pengesterke enkeltpersoner, sier Solvang.

  Les også: Bavaria søker investorer

Han forteller at Bavaria er inne i en positiv trend med god ordreinngang og gode produkter. Bavaria-sjef Lutz Henkel måtte likevel gå på dagen etter påstått svikt i ledelsen av Bavaria Yachtbau, da det ble kjent i april at selskapet søkte kreditorvern under offentlig administrasjon. Solvang sier at Henkel hadde en svært offensiv satsing på modellutvikling med hele ni nye verdenspremierer på Boot i Düsseldorf i januar.

 Les også: Bavaria-sjefen fikk sparken

Samlebånd

Bavaria revolusjonerte båtbransjen på 80-tallet ved å innføre industriell samlebåndsproduksjon av båter. I løpet av de påfølgende 30 årene er Bavaria blitt det mest populære båtmerket i Norge både når det gjelder motor- og seilbåter, gjennom god komfort og design til hyggelig pris.

Les også: Her er Norges mest populære bobåter

Solvang har solgt bra med båter i år, og sier at kundene vil få levert båtene sine. Han tror at eierskifte kan vise seg å bli positivt for den tyske storprodusenten, når de finansielle investorene fra USA nå kaster kortene. Dagens eiere kom inn på eiersiden gjennom en avtale om gjeldsettergivelse fra bankene for snart ti år siden, etter at selskapets gründer solgte seg ut med god fortjeneste like før finanskrisen i 2008.

Den norske importøren Bavaria Båt Norge hadde i 2016 en omsetning på 40 millioner kroner og et driftsresultat på 5,5 millioner kroner. Selskapet er svært solid, og Solvang opplyser at 2017 blir et veldig godt år økonomisk.

Solvang mener tidspunktet er bra for en ny kjøper nå som produsenten har utviklet nye modeller og markedet svinger opp, og han er sikker på at driften vil fortsette med nye eiere på plass om ikke lenge

 

 

 

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen