Søk i arkivet

RESIRKULERT: Siddis 430 inneholder 30 prosent gamle glassfiberbåter.
RESIRKULERT: Siddis 430 inneholder 30 prosent gamle glassfiberbåter.

Verdens første resirkulerte glassfiberbåt

Siddis Plast har tatt frem en landstedsbåt basert på oppkvernet skrog.

–   30 prosent av skroget er basert på resirkulert materialet, forteller Kjell Inge Svendsen i Ecofiber. Han leder en bedrift som handterer glassfiberkonstruksjoner som kvernes opp til fyllmasse. Han forteller at fyllmassen egner seg i betong, som gjør den lettere og sterkere.

Homogen konstruksjon

Nå har Siddis Plast også stertet å benytte seg av Ecofiber. Det brukes både som fyllstoff, og for avstivninger.

– Vi produserer plater av Ecofiber, og disse platene er benyttet i båten som erstatning for kryssfiner, forteller Svendsen. Målet var å ta ut alle forsterkninger som ikke er glassfiber/polyester for å erstatte med ecofiber. Løsningen gir en homogen konstruksjon som også er en fordel når båten skal resirkuleres på nytt. Den store delen består i dag av å strippe skroget for påmontert utstyr.

–  Med denne konstruksjonen kan båten sendes rett i kværna, og det er sånn det bør være, uttaler Svendsen. Han har mottatt over 400 båter siden ordingen med pant av gamle båter ble innført i oktober 2017. 

Litt tyngre

Siddis 430 S er bygget i en eksisterende form, og båten ble ikke tatt frem for å bli resirkulerbar. Båten på bildene er en prototype, og mangler gelcoat på dørken for å vise det resirkulerte innholdet. Deler av båten er innhold av resirkulerte kasserte fritidsbåter som er samlet inn på tilskuddsordningen.

– Båten blir noen ubetydelige prosen tyngre. Den blir heller ikke noe dyrere, forteller Svendsen.

ECOFIBER: Dørken i
båten er uten gelcoat, slik det er mulig å se det
resirkulerte materialet.

ECOFIBER: Dørken i båten er uten gelcoat, slik det er mulig å se det resirkulerte materialet.

 

 

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen