Søk i arkivet

FINANSIERING: Bavaria er populære båter i Norge, men den tyske produsenten må finne en finansieringsløsning. Her er Bavaria 360 Sport.
FINANSIERING: Bavaria er populære båter i Norge, men den tyske produsenten må finne en finansieringsløsning. Her er Bavaria 360 Sport. Foto:

Eierne kaster kortene i tyske Bavaria

Eierne av Bavaria kaster kortene, og selskapet settes under offentlig administrasjon, men den norske importen melder om business as usual.

De amerikanske fondene som har eiet Bavaria i snart ti år, Anchorage og Oaktree, vil ikke lenger eie og finansiere den tyske storprodusenten av fritidsbåter. Selskapet settes dermed under offentlig administrasjon, som innebærer at det offentlige gir selskapet vern mot kreditorkrav i en periode for å finne ny finansieringsløsning for driften – tilsvarende såkalt chapter 11 i amerikansk lovgivning.

De amerikanske eierne er finansielle eiere som kom inn på eiersiden gjennom en overtakelse med ettergivelse av gjeld fra bankene i 2009. Etter det Båtliv forstår er gjelden nå på rundt 100 millioner euro, som er under en tiendedel av hva den var for ti år siden, men selskapet har i løpet av denne perioden slitt med å oppnå lønnsomhet på driften.

Båtliv har snakket med den norske importøren, Bavaria Båt Norge, som synes det er rart at eierne kaster kortene nå.

TRYGG: Lars-Erik Solvag i Bavaria
Motorbåt Norge AS er trygg på at produksjonen
fortsetter.

TRYGG: Lars-Erik Solvag i Bavaria Motorbåt Norge AS er trygg på at produksjonen fortsetter.

Jørn Finsrud

–Ordrebøkene har ikke vært bedre på over ti år, og det er oppsving i båtsalget, sier Lars Erik Solvang. Han bekrefter at forhandlerne er orientert om den oppståtte situasjonen, og sier at han er overbevist om at administrasjonen i samarbeid med myndighetene vil finne en god løsning for selskapet. Den amerikanske forhandleren av Bavaria søkte kreditorvern i fjor. Tyske Bavaria har 600 medarbeidere som i denne situasjonen vil få lønnen dekket av det offentlige i de nærmeste tre månedene. Toppsjefen Lutz Henkel har sluttet, men staben forøvrig arbeider for fullt med produksjon og salg.

Populær

Bavaria Yachtbau ble etablert i 1978 og revolusjonerte båtbransjen ved å innføre industriell samlebåndsproduksjon av båter. I løpet av de siste 20 årene er Bavaria blitt det mest populære båtmerket i Norge både når det gjelder motor- og seilbåter, gjennom god komfort og design til hyggelig pris.

Solvang har solgt bra med båter i år, og sier at kundene vil få levert båtene sine. Han tror at eierskifte kan vise seg å bli positivt for den tyske storprodusenten, når de finansielle investorene fra USA nå kaster kortene. Dagens eiere kom inn på eiersiden gjennom en avtale om gjeldsettergivelse fra bankene for snart ti år siden, etter at selskapets gründer først solgte seg ut med god fortjeneste like før finanskrisen i 2008, og venturefondet Baines Capital - med blant andre tidligere presidentkanditat Mitt Romney på eiersiden - hadde tapt penger på selskapet.

Den norske importøren Bavaria Båt Norge hadde i 2016 en omsetning på 40 millioner kroner og et driftsresultat på 5,5 millioner kroner. Selskapet er svært solid, og Solvang opplyser at 2017 blir et veldig godt år økonomisk.

Han er overrasket over beslutningen fra de amerikanske investorene i en periode hvor ordebøkene er full etter mange år i et krevende marked, men sier at eierne aldri har hatt en langsiktig og industriell målsetting med investeringen. Solvang mener tidspunktet er bra for en ny kjøper nå som produsenten har utviklet nye modeller og markedet svinger opp, og han er ganske sikker på at driften vil fortsette med nye eiere på plass om ikke lenge.

Bavaria Båt Norge forhandler nå både seilbåter og motorbåter i Norge etter at seilbåtimportøren Lunde Båt for et par år siden begjærte oppbud.

BAVARIA: Blant åkerne i Bayern
ligger båtprodusenten Bavaria.

BAVARIA: Blant åkerne i Bayern ligger båtprodusenten Bavaria.

Bavaria Luftbild Verlags GmbH

 

 

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen