Søk i arkivet

SMART: Ketil Jakobsen har god tro på det nye systemet fra Glomex som gjør båten smartere.
SMART: Ketil Jakobsen har god tro på det nye systemet fra Glomex som gjør båten smartere. Foto:

SJØEN FOR ALLEGjør båten din «Smart»

Glomex lanserer ett system som gir båteier full kontroll via mobilen. Vi fant nyheten på Sjøen for Alle på standen til Seatronic.

APP: Med ZigBoat blir det lansert en
app både for iOS og Android.

APP: Med ZigBoat blir det lansert en app både for iOS og Android.

Glomex er mest kjent for antenner, men har nå lansert ZigBoat,

 et svært spennende produkt gir båtbrukeren bedre kontroll på båten.  Via en rekke ulike sensorer. De ulike sensorene snakker sammen via ett trådløst nettverk, og selv om systemet er avansert, så er det mulig for en båteier å montere opplegget selv.

– ZigBoat er et helt nytt system som vi har stor tro på, uttaler Ketil Jakobsen under Sjøen for alle. De viser frem utstyret, selv om ikke alt helt er klart for lansering.  

Hyggelig pris

ZigBoat består av en sentralenhet som samler informasjon fra systemets ulike sensorer. Denne sentralenheten sender informasjonen videre til mobile enheter via WiFi. Det er også mulig å utvide systemet med en SIM-kortmodul som gjør at informasjonen sendes over mobilnettet, og hjem til stua.

Sentralenheten koster 2799, og hver sensor ca en tusenlapp.  

En rekke ulike sensorer

ZigBoat har utvikler en haug av sensorer som gir nyttig informasjon for båteier. Det finnes flere følere mot tyveri. Du kan styre vioeoovervåkning, sette opp GPS-gjerde og montere bevegelsessensorer.

Du kan få sensorer for batteriene, og sjekke ladestatusen. Det finnes også landstrømssensor. Du får værstasjon, røyksensor, vannivåsensor, temperatursensor og ankervakt. Du kan skru av og på elektrisk utstyr om bord, og du kan lense båten om vannsensoren slår ut.

ZigBee kommunikasjonsprotokoll

SENSOR: Glomex Zigboat vannsensor
vil melde fra om lekkasje om bord. Sensoren koster 999 kroner.

SENSOR: Glomex Zigboat vannsensor vil melde fra om lekkasje om bord. Sensoren koster 999 kroner.

SEILmagasinet

ZigBoat bruker en standard protokoll for trådløs kommunikasjon mellom enhetene. ZigBee er en enklere og billigere protokoll enn f. eks Bluetooth, men tilkoblingen er raskere enn Bluetooth i følge wikipedia. En av de store fordelene med denne protokollen er at den trekker lite strøm.  Sensorene får energien fra batterier, og disse skal vare 3-5 år.

Gjør det selv

Systemet skal være svært enkelt å sette opp. Glomex vil lansere en app for systemet, og med den så skanner du sensorene, og de vil automatisk bli registrert i systemet. Med innebygget sensorer, så kreves det heller ingen kabling. Enklere kan det ikke gjøres.

Systemet krever heller ingen abonnement.

Ingen NMEA-konfigurasjon

Akkurat som bil og hjem, blir også båter nå smartere. ZigBoat er et eksempel på det. Men systemet snakker ikke sammen med båtens informasjonssnettverk. Standarden er NMEA 2000 som har blitt dagens standard for båtelektronikk. NMEA 2000 gjør at det er mulig å få motordata på plotteren, eller vindinformasjon. Skal du ha værdata på ZigBoat så må du kjøpe værsensor fra Glomex i stede for å bruke vindmåleren fra Raymarine, Garmin eller Simrad.

– ZigBoat er presentert i Seatronic-katalogen og på nettsiden, men er ikke helt klart for salg enda. Vi venter på mer informasjon, men regner med at vi er i gang over Påske, forklarer Ketil Jakobsen.

TEKNOLOGI: I Båtliv nr. 2-2018 kan du lese om nye systemer i båt hvor Elektronikkaktørene slåss nå om strategiske allianser. Det er en kamp om standarder og data. Les: Slaget om dashbordet. 

 

 

MULIGHETER: ZigBoat-systemet
består av en rekke sensorer som gir oversikt over
båten, også fra godstolen hjemme.

MULIGHETER: ZigBoat-systemet består av en rekke sensorer som gir oversikt over båten, også fra godstolen hjemme.

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen