Test av bunnstoff

VANNLINJE: Over vannlinjen var forskjellene synlige. På båten med kobberbunnstoff la det seg mye møkk, mens med kobberfritt holdt seg renere.
TEST: Vi hang også ut flasker malt med de ulike bunnstofftype som referanse. De to på siden er de nye avanserte, mens de to i midten inneholder kobber.
KONSISTENS: Bunnstoff uten kobber er enklere å røre ut, og flyter bedre ved påføring.
DEKKEVNE: Vi opplever at de nye typene ikke har like høy dekkevne som kobberbasert, men at to-tre lag på nyslipt bunn holdt godt.
PROPELL: Bunnstoff uten kobber kan legges på metall uten fare for korrosjon.
ROR: Bunnstoff har tendens å flyte vekk fra skarpe kanter. Bakkanten fikk derfor groe, selv etter tre strøk.

Ren og hvit under vann

I løpet av 2017-sesongen har vi testet fire ulike hvite bunnstoff. Vi testet de to dyre og kobberfrie variantene Seajet 038 og Jotun NonStop Supreme mot vanlig NonStop samt Biltemas eget bunnstoff. De dyreste er best, men den billigste overrasket positivt.

Publisert Sist oppdatert

Mørkt bunnstoff er bedre hvitt er en vedtatt oppfatning blant båtfolk, men forskjellen er ikke så stor viser vår test. Groe synes bedre på hvitt, og det gjør det enklere å følge med på hvordan skroget gror i løpet av sesongen. Man ser fort hvor skroget trenger en skrubb, om farten synker på grunn av groe.

Mørkt bunnstoff er mer effektivt enn hvitt, bekrefter bunnstoffeksperten Tonje Norby. Hun leder forskning og utviklingsavdelingen innen feltet hos Jotun.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER