FREMTIDEN: På Hoc finner du en 29-tommers skjerm som kan gi alt av informasjon. Systemet vekker oppsikt, og er alt kjøpt opp av Navico. Foto: HOC Yachts.
STANDARDER: Elektronikkaktørene slåss nå om strategiske allianser. Det er en kamp om standarder og data. Foto: HOC Yachts.
EKSPERT: Rolf Fossumstuen i Navico sier at vi står foran et stort skifte innen båtelektronikk.
BIL: Beneteau samarbeider med Peugeot, som også har nye ideer på hvordan dashbordet på bil skal være, og mener det er riktig at instrumentene skal være over rattet. De har også tro på mekaniske knapper.
KONTROLL: NaviOP er et strømstyringssystem styrt fra en plotter. Det gjør installeringen enklere, og gir nye muligheter.
KOBLINGER: Med EmpirBus er det plassert flere koblingsbokser rundt om i båten. Disse har elektroniske sikringer, og kobles sammen med en tykk kabel.
OPPSETT: Å sette opp ett CanBus-system krever ny kunnskap. Systemet på programmeres via en PC.
NaviOP Data
NaviOP boks
Programmere EmpirBus
Styringspanel

Slaget om dashbordet

Båtbransjen lærer av bilindustrien, og snart kan du få båten til å legge til kai med et tastetrykk.

Publisert Sist oppdatert

Elektronikkaktørene slåss nå om strategiske allianser. Det er en kamp om standarder og data. En del produsenter vil lide, og andre vil dukke opp. Forhåpentlig blir båtbrukeren vinneren.

Navico tok de første trekkene, og Garmin følger etter. Innovasjonsrike svenske selskaper med fokus på båtelektronikk har blitt kjøpt opp.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER