Søk i arkivet

4X: Amer 110 har installert fire av Volvo Pentas største motorer. De drikker over 400 liter diesel per time på marsjfart, til tilsammen.
4X: Amer 110 har installert fire av Volvo Pentas største motorer. De drikker over 400 liter diesel per time på marsjfart, til tilsammen.

Volvo Penta satser enda større

Volvo Penta tar båtmarkedet på pulsen, og kunne fortelle om ett sterk år, tross for konkurransen fra påhengsmotorer.

TALL: Volvo Penta fortalte om
markedssituasjonen i Göteborg.

TALL: Volvo Penta fortalte om markedssituasjonen i Göteborg.

SEILmagasinet

På messen i Göteborg fortalte Volvo Penta at båtindustrien vokser. En klar trend er at europeiske båter tar markedsandeler i USA. Volvo Penta hadde ett sterkt år i 2017, og beregner en oppgang på fem prosent i 2018. 

Mer bensin

Volvo Penta opplever også at det er en trend med påhengsmotorer i større båter, og at dette spiser i ett marked hvor Volvo Penta har vært store. Det er også en økt etterspørsel etter bensinmotorer, og Volvo Pentas nye bensinmotorer er godt mottatt i markedet. 

Mot større fartøy

Volvo Penta har lykkes med å satse på større motorer. D13-IPS1350 systemet har gitt dem nye kunder, og nye muligheter. Disse motorene på over 1300 hester har blitt montert i båter opp mot 110 fot, og da med kvadruppel installering. Tilsammen blir dette nesten 5000 hester. En av disse motorene bruker 110 liter timen på 2000 marsjfart, på full gass, hele 162 liter i timen. Det betyr en time på sjøen i marsjfart, koster 5280 kroner i drivstoff. 

Volvo Penta har også lykkes i sin satsning på landbaserte produkter, som generatorer. 

DATA: Volvo Penta lanserer en app
som leser data rett fra motoren.

DATA: Volvo Penta lanserer en app som leser data rett fra motoren.

Enklere båtliv

IPS-systemet er ett godt eksempel på hvordan Volvo Penta har gjort båtlivet enklere for båteieren. Trenden er at eiere kan håndtere større cabincruisere uten bruk av profesjonelt mannskap. 

Easy Connect var et produkt som Volvo Penta lanserte i Göteborg. Det er som en slags digital loggbok, hvor du via bluetooth får inn motordata inn på mobil eller nettbrett. 

Tenker fremover også

Selv om markedet i dag ligger i enorme maskiner for de rike, så er Volvo Penta klar over at tiden for slike beist en dag er over. Parisavtalen sier at transportsektoren skal være klimanøytral i andre halvdel av århundre, noe som betyr at vi i neste generasjon må velge alternative løsninger. Volvo Penta mener at dette vil bli elektrisk, kanskje ved hjelp av hydrogen. 

UTSLIPP: Båtlivet vil bli
annerledes når det blir tilpasset Parisavtalen. Volvo Penta
ser etter nye løsninger.

UTSLIPP: Båtlivet vil bli annerledes når det blir tilpasset Parisavtalen. Volvo Penta ser etter nye løsninger.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen