Boot 2018

Modulært Torqeedo-batteri

Det er ikke alltid lett å finne plass til store batterier når eksisterende båter skal få el-drift. Torqeedo vil hjelpe konstruktørene med en nedskalert utgave av BMWs i8-batteri.

Publisert Sist oppdatert

 

 

Batteriet er naturligvis en litium-pakke, og er i første rekke beregnet på å gi den tyske motorfabrikkens Deep Blue 40-modell utvidet rekkevidde uten at den samlete vekten for motor og batteri overskrider et kvart tonn. Ønskes det lengre rekkevidde er det «bare» å montere flere batteripakker.

Teknologien er utviklet i samarbeid med BMW, som en marinisert, modulær utgave av batteriet som står i bilfabrikkens i8 hybridsportsbil.

Tross en vekt på under hundre kilo leverer det halvannen meter lange, men slanke batteriet 9,1 kilowattimer utnyttbar energi. Batteriet bygges videre som en komplett, autonom enhet med innebygget kjøresystem og ikke minst ni års garanti for bruk på lystbåter. Veiledende pris under Boot Düsseldorf var satt til 8520 euro.

 

Skal erstatte tradisjonelle batterier

En annen batterinyhet med røtter i bilindustrien er Power 48-5000, som ifølge Torqeedo er den endelige spikeren i kisten for AGM eller gel-batterier som energikilde for små elmotorer.

Denne nye, 5 kWh-batteriet kan også brukes til generell drift av båtens el-system. Vekten er 35 kilo og Torqeedo lover at batteriet skal tåle over 3000 ladesykluser uten at kapasiteten reduseres med mer enn 20 prosent. Dermed får modellen åtte års kapasitetsgaranti fra fabrikken.

Ulempen? Prisene er ennå stive: Power 48-5000 koster 4999 euro i Tyskland.