Søk i arkivet

DASHBORD: HOC Yachts har alt løsningen for fremtiden.
DASHBORD: HOC Yachts har alt løsningen for fremtiden.

Fremtidens løsning kjøpt av Navico

Svenske HOC Yachts har utviklet morgendagens cockpit, det har ikke gått usett.

KNAPPER: Rattet på HOC er som
hentet fra en bil.

KNAPPER: Rattet på HOC er som hentet fra en bil.

HOC 33 er en av de viktigste båtene lansert i 2017. Båten som leveres i tre utgaver, er interessant nok, men det er elektronikken som har åpnet lommeboken til Navico, selskapet som eier Simrad, B&G og Lowrance.

Kamp om dashbordet

HOC Yachts med sitt Yacht Defined-system har satt en ny standard for integrasjon av dashbordet på en motorbåt. Volvo Penta har vært inne på ideen, og kommet ett stykke med et samarbeid med Garmin, men HOC Yachts har gjort alt selv, tydelig inspirert av Tesla og andre moderne biler.

HOC Yachts er ikke den eneste. Før jul lanserte Beneteau sin løsning, som er et resultat av et samarbeid med Peugeot. Det er en kamp om dataene. Beneteau har klart å få sine samarbeidspartere til å frigjøre sine data, slik at systemene kan integreres bedre.

LES: Peugeot lager dashbord for båter

Trådløst

NMEA er standarden som skal få maritim elektronikk fra ulike produsenter til å snakke sammen. NMEA er et system som fungerer, men ikke så godt. De store produsentene vil helst skjerme sine data, og hindre at kunder får større valgfrihet, og kjøper kompatibelt utstyr fra billigere produsenter. NMEA er også et system for kabling mellom enheter. Fremtiden er trådløs, men her finnes det ingen standard.

HOC med Yacht Defined-system har funnet løsningen. I HOC 33 kan du slippe ankeret med mobiltelefonen, eller starte lensepumpen fra stua hjemme.

Diger skjerm

Dashbordet på HOC 33 er erstattet med en 29 tommers skjerm som kan vise det meste av data. Systemet er integrert bedre mot Volvo Penta-motorene, og gir beskjed om når motoren er varm nok til å bli presset hardt.

Båten er også utstyrt med ett ratt, slik vi kjenner fra moderne biler, men knapper. Fra rattet kan du styre volumet på stereo, og motortilten, for å nevne noe.

LES: Radaren blir enklere og bedre

LES OGSÅ: AIS for økt sikkerhet

Fremtidens løsning

Selv om Navico har brukt mye resurser på Naviop, et CanBus-system som bla Bavaria har valgt, så kjøper selskapet Yacht Defined, samt deler av HOC Yachts.

Vi ønsker Yacht Defined og HOC Yachts velkommen til Navico familien, selskapene er leddende innen systemintegrasjon. Vi ser frem til å sammenslå deres kunnskap med Navico, og tilby nye spennende løsninger på markedet, forteller Leif Ottoson, sjefen for Navico.

Mye tyder på at vi står foran en gjennombrudd for CanBus-systemer i båt, noe som skjedde i bilindustrien på 90-tallet.

LES: Båtelektronikk tar etter bil

HOC: 33-foteren fra HOC Yachts har
Petestep-skrog. Her i Explorer-versjon.

HOC: 33-foteren fra HOC Yachts har Petestep-skrog. Her i Explorer-versjon.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen