Bransjetopper om 2018

OVERTATT: Oda Lotte Heitmann Sundli har overtatt som leder i familiebedriften Heitmann Marin AS.

Nye modeller slår an

Heitmann Marin er blant båtbransjens eldste aktører, og opplever oppsving med ny leder ved roret.

Publisert Sist oppdatert

2016 var ikke noe jubelår for Heitmann Marin i Huvikholmen ved Drøbak. Omsetningen falt til 31 millioner kroner, og driften havnet i minus. I 2017 gikk det bedre, og Oda Lotte Heitmann Sundli har tatt over styringen av familiebedriften fra septemer.

–Vi har en økning i omsetning fra 2016 til 2017 på litt over 14 prosent. Økningen vil vi bære med oss inn i 2018, da en stor del av omsetningen er solgt med levering i 2018. Når det gjelder seilbåtmarkedet har vi ett godt grep om dagens marked og har en sterk posisjon. Den nye generasjonen Jeanneau-seilbåter er en suksess.

–Denne serien ble introdusert med Jeanneau Sun Odyssey 440 på Båter i Sjøen 2017, og senere fulgt opp av Jeanneau Sun Odyssey 490 i Cannes. Nye og innovative løsninger som walk around dekk og katedralrigg, nedfellbare solsenger i cockpit  og innbydende layout og interiør faller i smak hos våre kunder. Jeanneau Sun Odyssey 440 er den modellen vi til nå vil levere mest av i 2018, dette kan selvfølgelig fremdeles forandre seg. Med en lang og tro relasjon til Jeanneau prioriteres våre kunder. Selv om leveringstiden for mange av modellene i utgangspunktet er lengre enn det vi hadde håpet på, har vi ikke mistet et eneste salg på grunn av levering så langt, og vi vil fortsette å jobbe for at våre kunder skal få de beste leveringene for kommende sesong, sier hun, og fortsetter:

MOTOR: Med Oda til rors blir det satsing på motorbåter med både utenbords- og innenbordsmotor.

Motorbåter

–Vi opplever også stor etterspørsel etter motorbåter. Heitmann Marin har vist seg å være en solid leverandør av Merry Fisher med Yamaha utenbordsmotorer, både NC, Leader og Prestige begynner å bli kjente og ettertraktede modeller i dagens marked, og med flere spennende nyheter i 2018 ser vi frem imot en betydelig vekst på motor også. Vi har investert i eget verksted og servicemann på motorsiden, slik at vi kan tilby våre kunder ett totaltilbud av service og etter markedstjenester her i Drøbak. Motorbåtsatsingen står også for sin del av den økte omsetningen vi opplever i Heitmann Marin fra 2016-2017.

Les også: Gir gass med motorbåter

–Vi ser at våre kunder ikke lenger ønsker seg kun en båt, de ønsker seg en totalleverandør som de har tillit til og som kan levere ett problemfritt båthold. Nye og innovative løsninger vekker stor oppmerksomhet, og bidrar til å fremskynde kjøpsprosessen. Dagens forbruker har ikke dårlig økonomi, men det handler om å skape ettbehov og en lyst som forsvarer investeringen, og det er akkurat dette Jeanneau har klart med flere av sine nye modeller.

–Så langt ser vi positivt på året som kommer, og vi gleder oss til å levere både seil- og motorbåter fra Jeanneau. Og selvfølgelig ser vi også spesielt frem til å levere en Club Swan 50 våren 2018, sier Oda Lotte Heitmann Sundli.

Båtmarkedet

Etter noen år med dårlig båtsalg, svinger nå konjunkturene litt oppover i Europa og USA. I utenbordsmarkedet har det vært ganske god fart i flere år her i Norge, og nå kommer også bobåtmarkedet litt etter.

Seilbåtsalget har vokst i år med ca 50 prosent til 75 nye båter, ifølge Norboat. Viknes, Marex, Saga og andre rapporterer om bedring i markedet for deres båter. Den internasjonale trenden er likevel at båter med innenbordsmotorer taper andeler til utenbordsmotorer, og Brunswick kunngjorde nylig at de vil selge Sea Ray.

Vi har snakket med noen bransjetopper i ulike segmenter av markedet om hvordan de har opplevd 2017, og hvilke forventninger de har til 2018. Intervjuene vil bli publisert fortløpende i tiden rundt nyttår. Neste intervju er med Rolf Fossumstuen hos Navico.

 

Tidligere saker:

Medvind for nykommer

God fart for norsk båtbygger

Vokser og utvider med luksus

Askeladden gir gass inn i nytt år

Økt fart for Suzuki