Søk i arkivet

Bygget for langturer

Loxo 32 er en ny fransk motorbåt bygget for behagelig sjøgang og lavt drivstofforbruk.

Salon Nautic, Paris

Norge har en svært lang og veldig vakker kyst. For fem år siden brukte Båtliv en måned på å kjøre en Askeladden P88 fra Halden i sør til Kirkenes i nord. Når vi spør motorbåtfolk om hvorfor ikke flere kjører lengre turer, er svaret ofte at det blir for dyrt med alt drivstoffet som går med.

Dette vil Loxo by Pogo gjøre noe med. Pogo er en kjent fransk seilbåtprodusent med tilhold i Bretagne. Nå har verftet begynt å bygge motorbåter, som vi kanskje ville ha kalt halvplanere, men som de selv kaller hybrider. Båtene har nemlig veldig lav planingsterskel.

Skroget er langt og smalt med rett og spiss baug, og skrogformen er v-bunn forut og flatere bunn akterover. Båten kan leveres med en eller to innenbordsmotorer. Det litt spesielle er at motorene er små og utstyrt med seilbåtdrev for å gi minimal støy. Den utstilte båten var utstyrt med to 30 hk Volvo Penta-motorer.

Drivstoff

 Gleden ved å være på sjøen, er slagordet til Loxo. Verftets representant forteller oss at båten er bygget med tanke på trivsel underveis. Marsjfarten er 12 knop. Drivstofforbruket er da litt over en halv liter på en nautisk mil (1852 meter). Det vil si at den kun bruker seks liter i timen på marsjfart.

Lavt drivstofforbruk og behagelig gange skal være essensen av Loxo 32. Det relativt lange og smale skroget, i kombinasjon med den nokså beskjedne farten, bidrar til mykere bevegelser i sjøen. Her er det meningen at man skal kunne prate, spise og sove mens man er underveis.

Folk med erfaring fra lignende konstruksjoner sier at konseptet fungerer best i motsjø. Med halvvind (sidevind) vil nok det smale og nokså runde skroget ha en tendens til å rulle.

Mange nordmenn vil nok stusse litt over konstruksjonen. Med sitt lange og smale skrog og rette baug ser Loxo ut som en seilbåt uten mast. Den lave hytta (kupéen) foran cockpiten understreker dette inntrykket, og det samme gjør rekka rundt dekket.

Ellers er lay-outen nokså lik mange andre motorbåter: Båten har nedsenkbar badeplattform og et nokså stort akterdekk med kombinert solseng og sofa og salongbord. Utvendig styreposisjon er ekstra utstyr.

Innvendig er det et lite toalett på styrbord side bak førerplassen. På babord side er langsgående bysse. Deretter følger salong og forut en forpigg. Båten byr på to doble køyer for overnatting.

Halvannen million

 Prisen uten avgift i Frankrike starter på 101.000 euro. Med to maskiner og utstyr vil prisen ligge rundt 120.000 euro. Med dagens eurokurs, og inkludert merverdiavgift, snakker vi om ca halvannen million norske kroner. Det finnes ingen norsk forhandler så i praksis innebærer vel det å kjøre båten hjem fra vakre Bretagne, eller legge på litt for å få båten fraktet til Norge. Verftet har solgt noen seilbåter av typen Pogo til Norge.

Loxo  er klassifisert i CE-kategori B, hvilket betyr at båten skal tåle en liten storm med bølgehøyde på fire meter. Med 150 liters drivstofftank er rekkevidden 250 nautiske mil i fart rundt ti knop, som tilsvarer ca distansen fra Oslo til København.

Videoen over er hentet fra verftets hjemmeside og er ikke et journalistisk produkt fra Båtliv. Mer informasjon om Loxo 32 finner du på verftets hjemmeside her.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen