UBÅT: Aston Martin og Triton går sammen om å bygge ubåt.
UBÅT: Aston Martin og Triton går sammen om å bygge ubåt.

Snart kan Aston Martin kjøres under vann

I samarbeid med verdens mest ledende ubåtbygger for private sikter Aston Martin seg under vannlinjen.

Publisert Sist oppdatert

Project Neptune er et samarbeidsprosjekt mellom Aston Martin og ubåtbygger-firmaet Triton. Aston Martin er en britisk produsent av luksusbiler, med tradisjoner helt tilbake fra 1914. Triton er vel det man kan kalle et lite ubåtverft, som hovedsakelig har satset på ubåter for en til to personer. Deres mest ekstreme ubåt skal på papiret ha kapasitet til å dykke ned til 11.000 meter, noe som skal holde til Marianergropen som er verdens dypeste havgrop, vest i Stillehavet. Marianergropens maksimale dybde er i Challengerdypet, 11.034 meter under havflaten.

For rikmannsklubben

Nå er det ukjent hvor dypt Aston Martin og Triton satser med deres nye samarbeidsprosjekt, men trolig satses det spesielt mot luksusmarkedet. Allerede i 2006/2007 skaffet Roman Abramovic seg sin egen ubåt.

Båtliv har tidligere sett yachter med ubåt som en del av utrustningen. En av dem er 42 meter store «Sofia» som har en gul ubåt på badeplattformen.

LES MER OG SE VIDEO: Gul ubåt på badeplattformen

Aston Martin skriver i en pressemelding at Project Neptune gjør at de kan utvide merkevaren til nye aspekter av luksusverdenen, og at Triton da er en perfekt samarbeidspartner med deres kompetanse.

– Vi har valgt former og proporsjoner som uttrykker det samme som våre biler, sier Marek Reichman som er utviklingsansvarlig hos Aston Martin.

Dette er for øvrig første prosjekt for nyetablerte Aston Martin Consulting.

– Project Neptune er et flaggskip for Aston Martin Consulting, og dette prosjeket viser hvordan Aston Martins kompetanse innen sportsbildesign kan utvides til nye aspekter av luksusverdenen, sier Bradley Yorke-Biggs som er administrerende direktør for Aston Martin Consulting.

Tidligere båtprosjekter

Foreløpig er det kun offentliggjort to tegninger som viser designet av den nye ubåten. Spesifikasjoner og egenskaper er ikke kjent, men billig blir det neppe.

Nytt selskap til tross, dette er ikke første gang Aston Martin satser maritimt. I 2012 kunngjorte bilprodusenten at de skulle bygge en båt på 55 fot. Båten fikk spoiler, front- og baklys, ventilasjon på siden, og selvfølgelig Aston Martins logo på fordekket, eller rettere sagt panseret. Men det ble med bare tegningen. Siden 2012 har det vært stille om dette prosjektet. I oktober i fjor var det på´n igjen. Da bygde Aston Martin en annen båt, en 37-foter til 14 millioner kroner.

Aston Martin er for øvrig ikke eneste bilprodusenten med våte drømmer. Blant bilprodusentene som har fått designere til å lage martime linjer er Lotus, Audi, Mercedes, Corvette,  Koeningsegg og Porche. Flere av prosjektene kan du lese mer om her.